Ontvang ik nog steeds wel mijn legitieme portie van de erfenis?

Mijn ouders zijn overleden en mijn broer, nichtjes en ik krijgen ieder 1/4. Nu heeft mijn broer (test.exec.) de erfbelasting voor ons alle 4 van de erfenis betaald (ipv dat ieder zijn/ haar eigen erfbelasting heeft betaald van zijn/ haar deel van de erfenis). Dat betekent dat ik mee betaal aan de erfbelasting van mijn nichtjes. Ontvang ik dan nog steeds wel mijn legitieme portie?

9 maanden geleden
in: Wetgeving
4.7K
ronron1212
9 maanden geleden
Waarom krijgen je nichtjes een deel?
ulla
9 maanden geleden
tja... shoot me. Vind t ook absurd, maar dat mogen mn ouders zelf bepalen. Dus bruto heb ik recht op 1/4, maar na aftrek van de erfbelasting weet ik dat niet
jc54
9 maanden geleden
Ouders zijn overleden, dus is er nu (door hen) niets meer te bepalen. Is er een legitiem testament?
ulla
9 maanden geleden
Ja, mijn broer, 2 nichtjes en ik krijgen ieder 1/4
jc54
9 maanden geleden
Jouw broer en jij hebben krijgen wettelijk een groter belastingvrij gedeelte dan jouw nichtjes. Dus jij krijgt inderdaad te weinig.
https://www.google.com/search?q=erfbelasting+2023&rlz=1C1GCEA_enNL935NL935&oq=erfbelasting&aqs=chrome.1.69i57j0i433i512l2j0i512l7.7198j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
jc54
9 maanden geleden
Als de be;asting vooraf goed berekend is, dan krijg jij netto een hoger bedrag dan jouw nichtjes. In dat geval is er niets mis met de berekening.
erotisi
9 maanden geleden
Je legitieme portie is de helft van je erfdeel dus zou je minmaal ook 1/4 van je ouders erven. Mogelijk zijn dus je 2 nichtjes alleen erfgenamen en dus ook voor ieder de helft erfgenaam. Op hun deel wordt dan ingekort met jullie legitieme portie dat dan inderdaad neerkomt op ieder 1/4. Maar goed dat is een beetje speculatie omdat inhoud testament onbekend is.
AnnBoo8146
9 maanden geleden
Je kunt beter aan je broer vragen hoe hij het deel heeft berekend, wat ieder van jullie daadwerkelijk ontvangt (na betaling van de belastingen). In de vraag staat te weinig informatie om een goed antwoord te geven. Uiteindelijk gaat het erom hoe je broer e.e.a. verdeelt. Dus hij alleen kan het antwoord geven.

Geef als eerste antwoord