Wat houdt het verbod op kruiden precies in?

Het lijkt er sterk op dat je binnenkort nergens nog (geneeskrachtige) kruiden mag kopen of verkopen.
Een nieuwe Europese regel.
Maar hoe zit dat nou precies? Zijn alle kruiden dan verboden? Hoe zit het nou echt in elkaar? Ik kom er niet uit door te googlen...
http://www.google.nl/search?q=verbod+op+kruiden&num=20&hl=nl&newwindow=1&biw=1272&bih=628&prmd=ivns&ei=YYadTavbMYKEOqbJ2MsE&start=20&sa=N

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Het verbod waarover gesproken wordt, is feitelijk helemaal geen verbod. Het enige dat verboden wordt, is dat kwakzalvers ongefundeerde medische claims verkopen samen met het (verwerkte) kruid in kwestie.

'Geneeskrachtige'(of : zogenaamd geneeskrachtige) kruiden worden vanaf 1 april 2011 gelijkgesteld met andere werkzame medicijnen. Dat betekent dat ze gewoon zwart op wit moeten bewijzen/aantonen dat het ook echt wat doet en geen kwaad kan (net zoals met alle medicijnen, en nee, kruiden zijn géén kwestie van 'baat het niet, schaadt het niet') , en dat kost geld. Geld dat men er blijkbaar niet voor over heeft, vermoedelijk omdat men ook wel weet dat er niks uit gaat komen.

In de praktijk betekent dit dat je straks niet meer voor een paar euro of tientjes bedonderd kunt worden, maar alleen nog maar kruiden aangeboden krijgt waarvan bewézen is dat ze ook écht iets doen. En daar worden we uiteindelijk allemaal beter van, zelfs als ze wat meer zouden kosten. Want je geld uitgeven aan gebakken lucht zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Maar je hoeft niet bang te zijn dat je straks je karbonaadje alleen nog maar met zout op smaak hoeft te brengen, hoor. Kruiden die niet beweren dat ze iets doen wat ze helemaal niet doen, zijn en blijven gewoon vrij in de handel. En de kennis van welk kruid waar eventueel goed voor is, blijft ook gewoon bewaard en verspreid worden. Je kunt dus te allen tijde nog je eigen 'alternatieve apotheek' samenstellen.

De enige die er slechter van wordt, uiteindelijk, is de kwakzalver die goedgelovige en wanhopige mensen geld uit de zak klopt met ongefundeerde beloftes en het wekken van valse verwachtingen. En dat is een miljoenen- zoniet miljardenindustrie, waarvan het helemaal niet zo gek is dat die een beetje aan banden wordt gelegd. Hoog tijd zelfs.

p.s. Ja, er ZIJN een heleboel plantaardige / natuurlijke geneesmiddelen die wel degelijk een werking hebben. Vrijwel alle gangbare medicijnen zijn daar ook op gebaseerd. Het probleem - en het verbod - zit hem in de middelen die NIET aan die definitie voldoen of niet veilig zijn. Ik denk dat we daar allemaal alleen maar heel blij mee kunnen zijn. (Al zullen we wel wat, zwaar door de kwakzalfindustrie gesponsorde 'medische' damesbladen moeten missen).

Toegevoegd na 23 minuten:
Nog een mooie bron voor je gevonden :
http://www.kwakzalverij.nl/1152/Codex_Alimentarius_en_angst_voor_kwaliteitscontrole
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ze die kruiden waarvan ze zeggen dat ze geneeskrachtig zijn maar waarvan dat niet bewezen is, gewoon onder dezelfde naam en in dezelfde winkels verkopen zónder op de verpakking te zeggen dat het geneeskrachtig is, mag het wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan mag het wel. Zolang er maar niet gesuggereerd wordt dat het ook maar enige werking op de gezondheid heeft. Nu mag dat officieel ook al niet hoor, en zoeken ze vaak het randje op. (ondersteunt / helpt bij etc). Uiteindelijk is het de bedoeling dat dat dan ook niet meer mag. Dus even heel gechargeerd : je mag dan nog wel gewon knoflook kopen, maar niet met de vermelding dat het je bloeddruk verlaagt ofzo. ZELFS als dat zo is. Belangrijker is dat er precies op de verpakking staat wat er in zit en vice versa. Want vooral op dat gebied schijnt er nogal wat geknoeid te worden, en er is geen enkele controle op. Viagra in een kruidenmiddel dat geacht wordt de potentie te verhogen ; ja, dan werkt het wel natuurlijk ! Maar dan moet je dat er ook op zetten. Maar let wel : er wordt al sinds pakweg 2007 gepraat over het aanpassen van de Codex Alimentarius hoor, dus ook nu zal het wel weer effe duren voor we er wat van gaan merken. En lees vooral ook de link die ik er bij heb gezet ; die is behoorlijk informatief.