Goede bekende heeft tijd terug werkstraf 60 uur of 30 uur zitten gehad. Gratie is verleend omdat hij def. te ziek is. Nu opeens 500 euro boete?

Kan dit zomaar? Kan een straf omgezet worden in gratie en opeens een nieuwe straf (500 euro) geëist worden?

Toegevoegd na 18 uur:
Geen 30 uur maar 30 dagen natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Vermoedelijk is er sprake van een misverstand, en is er niet gesproken van gratie, maar zuiver van het feit dat hij fysiek niet in staat is de taakstraf uit te werken, waardoor een deel vervangen is door een boete.

Een straf die kwijtgescholden is wordt niet opnieuw opgelegd, ook niet in een andere vorm. Het is echter ook niet uitgesloten dat de 500 euro weer voor een ander vergrijp is, of voor een aan het eerdere vergrijp verbonden schadevergoeding.

Toegevoegd na 23 uur:
Vermoedelijk is de straf slechts gedeeltelijk kwijtgescholden danwel omgezet in een mildere straf ; een boete.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gratie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat wordt er de laatste dagen toch enorm gemind, ook op prima antwoorden, c+
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
+ idd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnen vind ik prima, als ik iets verkeerd zeg ofzo. Maar soms slaat het inderdaad echt helemaal nergens op. Heb vermoedelijk weer iets verkeerds gezegd over een controversieel onderwerp. Dan regent het daarna altijd een poosje minnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er nog steeds van overtuigd,dat er hier figuren ronddolen die minnen, alleen al, omdat het kan. Daarom van mij een +, niet omdat het kan, maar voor het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Marleen,
Bedankt voor je antwoord.
Er is echter geen sprake van een misverstand.
Er was bij hem opgelegd 60 uur taakstraf of 30 uur gevangenis met een proeftijd van 2 jaar.
Hij heeft gratie aangevraagd, dit is verleend, met de opmerking in de gratie dat de proeftijd van 2 jaar blijft staan en dat er nu opeens een geldboete van 500 euro opgelegd wordt.
Dit bevreemd ons zeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat staat er echt met zoveel woorden ; gratie ??
Het lijkt mij namelijk een beetje van de gekke, zacht uitgedrukt, dat iemands straf volledig zou moeten worden kwijtgescholden omdat hij de werkstraf niet kan voldoen. Alsof je je dan gewoon gelegitimeerd mag misdragen - in welke zin dan ook.
Gratie krijg je alleen in buitengewoon bijzondere omstandigheden, omdat je op sterven na dood bent bijvoorbeeld. Ah, ik zie het al ; de juridische betekenis van het woord gratie zit een beetje anders in elkaar dan ik heb geleerd; het kan ook een GEDEELTELIJKE kwijtschelding zijn. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gratie
Gratie betekent dus niet zozeer (meer) vrijspraak, alswel strafvermindering / strafverandering (doodstraf omzetten in levenslang heet dus ook gratie, alsook het omzetten van een straf in een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie dikke +

Andere antwoorden (2)

Blijkbaar wel. Hij/Zij zal toch een straf moeten krijgen. Als hij/zij de straf niet uit kan voeren doordat hij ziek is, moet er een andere manier gevonden worden. Je kan hem/haar natuurlijk niet dwingen om alsnog die werkstraf te doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat jij ten onrechte denkt dat er een gratieverlening heeft plaatsgevonden. Bij een gratieverlening volgt namelijk nooit een subsidiaire straf.

Zoals ik al eerder aangaf, wordt een taakstraf uitsluitend op verzoek van de verdachte zelf gegeven/verleend. (Zie mijn antwoord op je vorige vraag)

Als om welke reden dan ook die taakstraf niet mogelijk blijkt, komt daarvoor in de plaats de oorspronkelijk opgelegde straf weer in beeld en ..

Omdat vrijwel elke straf tevens in de vorm van een geldboete kan worden opgelegd..kan dat dus ook een geldboete zijn..

De handelwijze van de betreffende rechter is derhalve uiterst correct.

Groet,

Ton