Wat kan ik globaal verwachten nu ik in de startfase schuldhulpverlening zit?

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik nu kan verwachten nu ik hierin beland ben? Er was al een hoop mondeling uitgelegd, alleen ik zou het graag nog eens na willen. Ik ben nu nog op het punt dat ze het uit gaan rekenen en ik straks (of binnenkort) "weekgeld" krijg.

De mevrouw die het mij uitlegde zei mij ook dat het er niet beter op werd, maar juist erger, omdat deurwaarders beslag kunnen gaan leggen en zelfs spullen kunnen gaan verkopen? Ik ben er best van geschrokken. Ook hier, wat bedoelde ze daarmee? En wat kan ik nog meer verwachten? Ik zou het graag rustig willen nalezen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb ook een financieel maatschappelijk werkster welke 2 weken bij mij langs komt, welke mij is aangewezen door schuldhulp vanuit de gemeente namelijk vanuit
www.budgetadviesteam.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het om schuldsanering in het kader van de WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen) ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie daarom ook mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag die maatschappelijk werkster ook om alles op papier te zetten voor je, zodat je nadat zij weg is gegaan, alles rustig kunt nalezen. Lijkt me een hele normale vraag, je wordt nu overdonderd met info en vragen en regels en van alles.
Vraag zoveel mogelijk folders, informatie, gespreksverslagen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje laat haha ik leest nu pas @ hippo.. das een goede tip! ik zal t meteendoen als ze dr weer is. @ ik heb idd een financieel coach en verder ik heb geen idee waar ik in terecht kom en wat ik ben en weet ik het wat...

Het beste antwoord

Als je in de schuldhulpverlening terechtkomt worden er regelingen getroffen met de schuldeisers. Er komen dan geen deurwaarders aan de deur. Al het geld dat je binnenkrijgt gaat niet naar jou, maar naar de schuldhulpverleners. Die mensen betalen de schuldeisers, met hen worden afspraken gemaakt. Door die afspraken gaan ze niet langs om bijv. meubels van je in te nemen.
De schuldhulpverleners bepalen hoeveel geld je per week van hen krijgt. Met dat geld moet je het doen. Totdat de schulden zijn afgelost.

Het wordt alsmaar erger als je niet in de schuldhulpverlening zit.
Maar omdat jij je nu misschien steeds verder in de schulden kan steken kan je op dit moment misschien nog meer uitgeven dan straks.
Je administratie en zorgen zullen minder worden, je weet waar je aan toe bent en er komen geen deurwaarders meer aan de deur.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat zij bedoelt met het er niet beter op wordt is, iedere keer als er een deurwaarde bij je aanbelt rekend hij daar geld voor en dat moet jij dan betalen. Het is beter dat je bewindvoerder afspraken gaat maken met je schuldeisers, zodat de deurwaarders weg blijven en er geen extra schulden bij komen. Tot er afspraken zijn gemaakt, blijven de deurwaardes langskomen, helaas. Dit gaat altijd even duren voordat alles geregeld is. De deurwaarde kan ook inderdaad spullen uit je huis weghalen om je schuld te betalen. Ik hoop voor je dat dat niet gaat gebeuren en dat je bewindvoerder de zaken geregeld krijgt bij de schuldeisers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang het nog niet rond is kunnen ze beslag leggen.Zodra er iemand komt geef je het nr van de mevrouw die je nu helpt.Als alles geregeld is gaat het via de schuldhulpverlening,die gaan de schulden afbetalen en maakt afspraken.De schuldeisers krijgen het liefst geld en als je aan kan tonen dat je er mee bezig bent is dat in je voordeel.
Ik vind het vreemd dat ze zegt dat het erger wordt??Juist als het geregeld is krijg je rust.Wel heel weinig geld maar een uitzicht op een schone lei en een nieuw begin.Vraag het anders nog eens na,misschien heb je iets verkeerd opgepikt.
Succes!!