Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het 'Romabeleid' in Frankrijk tot stand is gekomen?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij met jip en janneke?
Annswers
13 jaar geleden
Ze zijn zo heerlijk duidelijk :)

Het beste antwoord

Eigenlijk heel simpel:

Er zijn heel veel Roma naar Frankrijk gekomen in de hoop op een beter leven.
Vaak lukt dat niet echt goed. Veel hebben geen werk en nauwelijks onderwijs en wonen met hun woonwagens in kampementen.
Volgens de Franse overheid zorgen ze voor veel overlast en is er onder de Roma veel criminaliteit.

Het belangrijkste is nu eigenlijk; zet Frankrijk de Roma uit als groep (omdat ze Roma zijn) of kijken ze echt naar het individu (per persoon of diegene overlast veroorzaakt)
Dat eerste mag namelijk niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens staat het mensen uit Roemenie vrij om zich in andere landen van de europese unie te vestigen aangezien ze daar sinds 2007 ook bij horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt zigeuners uit Roemenië die naar Frankrijk gekomen om daar te werken en te wonen.

Ze wonen daar nu al een tijdje maar worden alsnog gewoon uitgezet door Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijdje geleden is bij schermutseling met Roma een politieburo beschoten, nadat er rellen ontstonden toen agenten een zigeuner hadden doodgeschoten die niet stopte bij een controle. Da's de basis voor het uitzetten van de Roma's.

Er zijn enkele tienduizenden Roma's in Frankrijk, velen zonder geld, baan, of manier van 'normaal' rondkomen. Volgens de Fransen zijn de Roma vestigingen nesten van criminaliteit, mensenhandel en drugs gerelateerde ellende.

Het uitzetten gebeurt onder het mom van "het niet normaal kunnen funktioneren in de Franse maatschappij".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem van de Roma is niet alleen voorbehouden aan Frankrijk. Ook in andere landen wordt veel overlast ondervonden van de Roma zigeuners. Ook in bijvoorbeeld Hongarije, Bulgarije en Roemenie worden de Roma in verband gebracht met veel overlast.

Door de Europese Unie is er in het verleden veel geld gegeven aan Roemenie om het probleem met de Roma daar op te lossen. Daar hebben ze er echter niets aan gedaan om de omstandigheden te verbeteren en blijven de Roma zwerven.

Door dit probleem bestaat er voor deze groepering een vicieuze cirkel. Los van de vraag waar de cirkel ooit begonnen is, door het imago van de Roma zal integratie in de samenleving lastig zijn, waardoor hierin deelnemen en kansen creëren lastig is. Daardoor zullen ze ook sneller naar de criminaliteit grijpen als middel om te voorzien in hun levensbehoefte. Hetgeen het imago versterkt en de kansen verkleind worden. Maar uiteindelijk is criminaliteit een keuze en is het veranderen van de gevolgen (imago)aan de Roma zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betrekkingen tussen Frankrijk en zijn Roma-bevolking is van oudsher gespannen. Vorig jaar werden al vele Roma verscheept naar de thuislanden Roemenië en Bulgarije. Op 16 juli ontstond een handgemeen waarbij de 22 jarige Luigi Duquenet, een zigeuner, werd neergeschoten door de politie nadat hij door een wegversperring reed. Duquenet's dood leidde tot een kleine rel in de stad Saint-Aignan, die op zijn beurt leidde dat een woordvoerder van de regering zigeuners betitelde als "bronnen van illegale handel, van diep schokkende levensstandaard, van uitbuiting van kinderen voor bedelarij, prostitutie en criminaliteit." Op 28 juli heeft Sarkozy aangekondigd dat de Roma kampen zou worden ontmanteld en hun bewoners "systematisch geëvacueerd" zouden worden.