gemeente vraagt bij adreswijziging welke bewoners er in het huis achterblijven en wil de naam en geboorte datum weten mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo: mag dit? Wat bedoel je precies? Iedereen moet ingeschreven staan in de gemeente waar die woont.
En dat mag de gemeente controleren.
Illegaal bewonen wordt steeds strenger aangepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die in het huis achterblijven zijn toch al bekend bij de gemeente (als het goed is, legaal dus). Dus waarom is het dan zo erg om dit nogmaals door te geven?

Antwoorden (3)

Ja ze moeten toch weten wie er blijven of waar ze heengaan voor de gemeentelijke basis administratie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar daarvoor hoef jij niet door te geven wie er blijven wonen, als je doorgeeft wie er nu weggaan, en alle anderen hebben zich braaf in- of -uitgeschreven zoals het hoort, kan de gemeente zelf concluderen wie er dus blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook wel per gemeente zelf verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geheel correct Fynnya.. Ytje voor het GBA gelden landelijke regels, deze kogen niet per gemeente afwijken.
Neen.

De wet op de privacy verbied u om gegevens van derde te verstrekken zonder toestemming van de derde of hun wettelijke vertegenwoordiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vast uitzonderingen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen daar zijn geen uitzonderingen op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch echt -1. Ten eerste geldt de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen op gegevens die in geautomatiseerde systemen verwerkt worden. (Artikel 2). Het 'geven' van persoonsgegevens aan anderen mag dus gewoon, tenzij die gegevens gegeven worden om geautomatiseerd verwerkt te worden. Kortom: er zijn wel degelijk situaties waarin je gewoon de persoonsgegevens van iemand mag doorgeven, zonder toestemming. Daarbij geldt ook dat de wet bescherming persoonsgegevens niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens "die is geregeld bij of krachtens de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;". Een verhuisformulier invullen is het voldoen aan de informatieplicht zoals die ligt in de wet op gemeentelijke basisadministratie en daarom mag je deze informatie over anderen verstrekken (wat overigens niet betekent dat dit ook moet, maar dat is een andere vraag).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Nielx Het GBA is het grootste geautomatiseerde systeem van Nederland waar zeer persoonlijke gegevens worden opgeslagen, het is zelfs gekoppeld aan een aantal; andere systemen zoals dat van de belastingdienst. En als je het formulier voor het opgeven van verhuizingen goed bekijkt wordt daar ook niet opgevraagd wie er blijft wonen daar dat in strijd is met de wet BP, het verstrekken van de gegevens van de gene die verhuist valt niet onder de wet BP.
Dat mag. Gewoonlijk is het niet toegestaan om persoonsgegevens van een derde te verstrekken als die verwerkt gaan worden in een geautomatiseerd systeem (Wet Bescherming Persoonsgegevens artikel 2). Dat betekent dus dat je dit soort gegevens wel aan vrienden of familie mag geven, maar zodra het geautomatiseerd verwerkt gaat worden dan mag dat niet meer.

Maar voor de gemeentelijke basisadministratie (GBA) geldt dat deze wet niet van toepassing is (Wbp artikel 2 lid 2 onder c). Dat betekent dus dat je de wet niet overtreedt mocht je deze op het verhuisformulier invullen.

(Of dat ook verplicht is, is een andere vraag).