Mag een werkgever je weigeren als je piercings en tatoeage 's hebt?

Dat is een vriend van mij,die beide heeft,overkomen.
Hij heeft z'n diploma's(HBO-ICT/is systeembeheerder)en ziet er verder netjes uit.
Hij is bereid z'n piercings zonodig uit te doen.
Volgens mij mogen ze hem om deze redenen niet weigeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie deze vraag al eerder beantwoord had:ik moest hem opnieuw stellen in de catagorie wetgeving.Stomme fout van mij!
Dat was al de 2e keer in 24 uur.

Het beste antwoord

Volgens de FNV gaat het om klantcontacten:

De werknemer moet een geringe beperking van zijn vrijheid van meningsuiting tolereren. Hij kan zich
in de relatie tot zijn werkgever relatief minder veroorloven dan in de relatie tot willekeurig welke andere
partij of persoon.
De werkgever kan de vrijheid van meningsuiting slechts beperken, als dat noodzakelijk is voor het
bereiken van het doel van de arbeidsovereenkomst, maar niet meer dan nodig.
Een werkgever kan bijvoorbeeld een werknemer met een bureaufunctie, zonder contact met klanten of
het publiek, niet verbieden om een piercing te dragen en evenmin opdragen die piercing af te plakken.
Een vakkenvuller in een supermarkt kan door zijn werkgever niet gedwongen worden om zijn
oorringetje af te doen als het dragen van zo'n oorringetje in de buurt heel gewoon is. Een werknemer
achter de kassa in diezelfde supermarkt kan niet gedwongen worden de piercings te verwijderen of af
te plakken als het dragen van die piercings niet ten koste gaat van het bedrijf of het functioneren van
die werknemer. Zie hierover ook de checklist van de FNV over uiterlijke verschijning op het werk.
Een voor de hand liggende manier om de vrijheid van meningsuiting te beperken is daarover iets op te
nemen in de arbeidsovereenkomst. Overeengekomen beperkingen van uitingen die geen relatie
hebben met het werk zijn niet geldig. Datzelfde geldt voor uitingen die wel een relatie met het werk
hebben en daarnaast maatschappelijk relevant zijn. Zoals bijvoorbeeld interne opmerkingen over het
bedrijf en de organisatie daarvan of uitspraken over maatschappelijke onderwerpen die ook het bedrijf
raken. Beperkingen van dergelijke uitingen gaan altijd te ver.
Voorschriften in de arbeidsovereenkomst kunnen inhouden dat de werknemer moet afzien van het
uiten van kritiek, die de werkgever kan schaden. Komt een dergelijk geval voor de rechter, dan zal die
aan de hand van een belangenafweging bepalen of een bepaalde uiting van de werknemer door de
beugel kan. Daarbij is niet doorslaggevend dat een dergelijke bepaling in de arbeidsovereenkomst is
opgenomen. In het algemeen geldt dat een werknemer kritiek op zijn werkgever mag leveren, ook
publiekelijk. Een voorschrift dat het leveren van kritiek in algemene bewoordingen verbiedt, heeft
daarom geen betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom al die minnen? Een + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor dit zeer uitgebreide antwoord,ik stel het op prijs!:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat alles wel in denk ik!
Ik weet in ieder geval voldoende.
Dus is dit voor mij het beste antwoord.

Andere antwoorden (6)

Als hij in een sollicitatiegesprek zijn piercings uit heeft en de tatoeages bedenkt weten ze ook niet dat hij ze heeft. Veel werkgevers geven altijd wel een r
eden op maar nooit deze. Er was een andere kandidaat die beter bij de organisatie aansluit
ronron1212
13 jaar geleden
Als je de tatoeages kunt bedekken en dan niet zichtbaar zijn dan hoeft dit geen reden te zijn om iemand niet aan te nemen. Zeker als je geen functie hebt waar geen klantcontact is. Het zal ook wel te maken hebben met de voorkeur van de persoon waarbij hij heeft gesolliciteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkgever mag iemand weigeren op grond van 'niet passend in de organisatie'.
De uitstraling van iemand middels tattoo's en/of piercings kan daar deel van uitmaken. Maar ook de uitstraling van moraal etc is daar een onderdeel van.

Het is natuurlijk wel zo dat een werkgever bij het afwijzen van iemand een reden opgeeft, en die reden zal altijd heel oppervlakkig zijn. Want voor je het weet heeft hij een claim wegens discriminatie aan zijn broek... op basis van leeftijd, ras, geloof, geslacht of sexuele geaardheid.
itsme
13 jaar geleden
Dat is wel een beetje afhankelijk van de functie. Ik kan me voorstellen dat het niet "representatief" gevonden wordt als je bijvoorbeeld bij een uitvaartmaatschappij werkt, misschien ook bij een accountantskantoor, ik noem maar wat.
En sowieso, als er andere sollicitanten zijn, kan ik me voorstellen dat dit net de doorslag geeft om voor een ander te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat oorbellen ook een piercing zijn. Ik heb ook oorbellen en doe klantgericht werk en ben er nooit door geweigerd. Maar blijkbaar is het bij een vrouw wel normaal en wordt het bij een man als niet-representief ervaren, hetzelfde geldt voor lang haar.

Ik blijf bij mijn mening dat een baas iemand niet mag ontslaan of weigeren om reden van zijn uiterlijk (niet wassen en vol tattoo's zitten en zonder gebid verschijnen en gaten in de kleren en schoenen niet meegerekend).

Als de tattoo's onzichtbaar gemaakt kunnen worden door een t-shirt of trui mag hij niet geweigerd worden maar als ze op een duidelijk (niet te verbergen plek...handen bijvoorbeeld of nek) dan kan het als niet-representief gezien worden en mag de baas hem om klant-onvriendelijke redenen weigeren maar moet dit wel eerlijk vermeld worden.

Ik ken trouwens iemand die geweigerd wordt om reden van een hazenlip. Zelfs de opleiding heeft ze moeten stoppen omdat het een opleiding betrof waar ze in de praktijk veel met klanten te maken zou hebben en dus mocht ze deze om die reden niet afmaken.
als zelfs een hazenlip al een reden is om te weigeren als klantgerichte functie lijkt mij iemand met tattoo's en piercings al helemaal een reden.

Jij zou toch ook niet door een kapster geholpen willen worden die zich kleedt als een Gothic met een lip en neus en wenkbrauwpiercing en tattoo's op haar handen en hele armen en kort t-shirtje? (Ik in ieder geval niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorbellen worden zelden als piercings beschouwd.
Ik heb zelf 3 gaatjes in beide oren en ik heb ze nog nooit uit hoeven doen.
Als ik representatief voor de dag moet komen denk ik er wel aan kleine ringetjes en knopjes in te doen.
En wat je zegt over die Gothic kapster.
Die vriend waar ik het over heb was tot zo'n jaar geleden ook nog een echte Gothic,dus...
Maar eh, hij is niet gevaarlijk ofzo hoor, hahaha.
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik beschouw mijn oorbellen ook niet als piercings (2 in elk oor) maar draag ze ook niet of nauwelijks...(ga even testen of mijn gaatjes niet dicht zijn onderhand haha). Gothics zijn over het algemeen niet gevaarlijk, zij zijn eigenlijk voor de vrede op de wereld geloof ik alleen zien ze er wat anders uit dan anderen (beetje somber maar kunnen best hele toffe vriendelijke mensen zijn).
Maar door hun sombere maar extreme uiterlijk kunnen ze bij bepaalde banen geweigerd worden, banen waar met klanten werken is bijvoorbeeld, zij zijn met hun uiterlijk nu niet bepaald een visitekaartje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,je hebt wel gelijk met dat extreme uiterlijk.Ik heb zelf op straat ook wel bekijks gehad omdat ik er,zeg maar,niet zo alledaags uitzag.
Mijn moeder vond dat vreselijk!
Maar zo extreem zien ik en mijn vriend er niet meer uit.
Maar ja,die tatoos en piercings hè?
Maar hij heeft inmiddels een baan gevonden,gelukkig!
Als het de uitoefening van de functie in de weg staat, dan wel.
Maar wat wou je er tegen doen?
Het omgekeerde is immers ook voortdurend het geval, namelijk dat werkgevers mensen aannemen die ze juist aantrekkelijk vinden.