Is het normaal dat een militair zijn wapen mee naar huis neemt?

Hij had een groot wapen bij zich en een zwaard. Vond dat niet prettig om te zien zo op straat. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Antwoorden (5)

Ja voor zelfverdedeging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is verboden

Toegevoegd na 26 minuten:
Een militair is net als een burger gehouden aan de wapen wet. Hierbij is het verboden om met een vuurwapen over straat of in de auto je te verplaatsen net als het bezit van een wapen in huis. Militairen dragen alleen een wapen als ze daarvoor opdracht hebben voor oefening of andere militaire activiteiten
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom? Kun je je antwoord aub wat uitbreiden?
Ik denk van niet; het is een wapen van de overheid niet van hem. Mag volgens mij ook alleen op speciaal aangewezen plaatsen in Nederland, bijv. Militaire basis enzo. En begrijp je wel ja, niet bepaald leuk als zo iemand langs komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je antwoord op zoiets geeft, moet je het wel zeker weten natuurlijk en niet alleen maar denken.
In sommige gevallen mag dat, echter de voorwaarde is dat je dat wapen zo min mogelijk opvallend vervoerd (lees holster,kist,tas). opzichtig ermee over straat lopen wordt niet toegestaan. Een zwaard heeft niets met het vuurwapen te maken en is verboden. Kortom bel de politie of eigenlijk de Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een militair buiten diensttijd is gehouden aan dezelfde regelgeving als een burger, zij het een burger met wapenvergunning. Het komt voor dat een militair een wapen meeneemt, maar dan moet hij ervoor zorgen dat het niet "in zicht" is.

Een zwaard kan onderdeel zijn van een gala uniform.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een zwaard als onderdeel van een galauniform mag je niet zomaar mee over straat lopen. Dat valt nog steeds onder deel 4 van de wapenwet.