Wat betekent het woord "aanhef" bij verkeersregels?

Ik heb een ontheffing voor heel veel verkeersregels, waaronder artikel 73.

In mijn verklaring staat "artikel 73 aanhef, b, d en e" wat betekent aanhef in deze? Is dat artikel 73a, of het stukje "Bij rijstrooklichten betekent:"

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
alexf52889
een jaar geleden
Dus dst betekent dat ik een ontheffing voor een aanhef heb? Een ontheffing voor "bij rijstrooklichten betekent" klinkt mij beetje raar in de oren haha
Amadea
een jaar geleden
Een brommobiel mag niet rijden op snelwegen met rijstrooklichten, dus zijn die verkeersregels er niet op van toepassing.
alexf52889
een jaar geleden
@amdea 1) wie heeft het over brommobielen? 2) ook op N-wegen en drukke 50-wegen komen rijstrooklichten voor.
Amadea
een jaar geleden
Gebaseerd op https://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/700372/brommobiel-galleria-autoweg-italie/
alexf52889
een jaar geleden
Dat kan. Maar voor hetzelfde geldt heb ik óók een auto? En dan daarbij ook op N-wegen en drukke 50-wegen komen rijstrooklichten voor.

Antwoorden (4)

De aanhef van artikel 73 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is het stukje "Bij rijstrooklichten betekent:".

Voor de volledigheid het hele artikel hieronder:

Hoofdstuk III. Verkeerstekens

§ 3. Verkeerslichten

Artikel 73
Bij rijstrooklichten betekent:
a. groene pijl of maximumsnelheid, aangeduid door bord A3 van bijlage I : de rijstrook mag worden gebruikt;
b. rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;
c. witte pijl: voorwaarschuwing rood kruis;
d. het woord «BUS»: de rijstrook mag slechts gebruikt worden door bestuurders van een lijnbus en bestuurders van een autobus;
e. het woord «LIJNBUS»: de rijstrook mag slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus.
Antoni
een jaar geleden
De aanhef is de tekst onder artikel 73 (in dit voorbeeld), nog voordat de opsomming van a, b, c etc begint. In dit geval dus inderdaad alleen de tekst "Bij rijstrooklichten betekent:"

De aanhef is (vaak) nodig om de rest van de tekst te kunnen begrijpen. Soms zijn regels zelfs zo onhandig ambtelijk geformuleerd dat het sub-artikel zonder aanhef iets anders zou kunnen betekenen dan met aanhef.

Voor artikel 73a en 73c heb je dus geen ontheffing. In dit artikel zou dat ook raar zijn omdat het geen verboden zijn. 73a omschrijft wat wel is toegestaan en 73c beschrijft de waarschuwingspijl, beide gelden natuurlijk ook gewoon voor chauffeurs met ontheffing voor de geboden.
..
Je hebt niet een ontheffing voor (o.a.) de aanhef, maar je hebt een ontheffing voor de artikelen 73b, d, en e in combinatie met de aanhef.

73b. Rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt.
Jij hebt ontheffing om die rijstrook toch te gebruiken, maar alleen "bij rijstrooklichten" en dus niet op andere plaatsen, zoals een rijbaan op de snelweg met rood kruis bijvoorbeeld.
De aanhef kun je dus niet lezen als losse regel, maar altijd in combinatie met één of meer van de volgende sub-artikelen. Daarom heet het ook aanhef en niet artikel 73-a of 73-0 ofzo.
Toegevoegd op 04 mei 2022 10:07: tekst
Inekez1
een jaar geleden
Dat is de inleiding van het betreffende hoofdstuk: de tekst die vooraf gaat aan de erop volgende beschrijving van de inhoud van a, b, c, d eet cetera.

Als het gaat over https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofdstuk-iii/ss-3/artikel-73 dan bestaat de aanhef inderdaad uit de tekst "Bij rijstrooklichten betekent:".
Amadea
een jaar geleden
Aanhef betekent: het begin, de beginwoorden. (Dat is iets anders dan een inleiding.)
Een persoonlijke brief of e-mail begin je met een aanhef (geen inleiding):
-beste
of
-geachte heer/mevrouw.
In dit geval is de aanhef: -Bij rijstrooklichten betekent:-.
een jaar geleden