Wanneer een arme man een klein familierestaurantje heeft, en zoonlief hem meehelpt met serveren en afwassen, spreken we dan van kinderarbeid?

Dit maakt namelijk deel van het dagelijkse straatbeeld in bijvoorbeeld India

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wat wil je dan weten over wetgeving? De wetgeving hieromtrent is in India anders dan hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat er onderhand een wereldwijde wet tegen kinderarbeid was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat zoiets als een internationale gemeenschap en internationale verdragen, maar wereldwijde wetten bestaan niet.

Het beste antwoord

In strikte zin is dat inderdaad kinderarbeid..maar er is een maar..

Als dat kind buiten zijn schooluren wat meehelpt, kun je het begrip 'kinderarbeid' al als iets afgezwakt zien.

En als dat kind enkel heel lichte karweitjes verricht..ook..

Wat anders is het als zo'n kind puur uitgebuit wordt en hij gedurende lange, zware dagen niets anders moet doen dan keihard werken.

In India hebben arme mensen overigens weinig tot geen keus..helaas..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het kind daardoor niet naar school kan en ook helemaal geen tijd meer heeft om te spelen, dan is het inderdaad kinderarbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ook af van de leeftijd van het kind. Het is een andere cultuur dan de onze, en kinderen worden al vroeg meehelpen. Als een kind een jaar of 10 is en na school helpt, dan valt het wel mee. Dan is er denk ik geen sprake van uitbuiting.
Maar moet een jong kind de hele dag werken in het restaurant van zijn vader en hij kan daardoor niet naar school, dan is dat volgens mij kinderarbeid, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 10 jaar kan best wat werk verrichten.
Waar het inderdaad om gaat is of dat kind naar school kan. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Zie een foutje staan in de 2e regel in mijn antwoord: worden = moeten
't Gaat om de leeftijd van het kind. Niet om de omstandigheden van de ouders.

Hij werkt. En mag hij dat, vanwege zijn leeftijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk een vraag met 2 kanten...

Letterlijk en strict gezien is dit inderdaad kinderarbeid, als de zoon effectief nog kind is en daarmee een (school)opleiding mist die hem een beter leven kan geven.

Is het ook compleet tegen de wil van de zoon ? Misschien wil hij wel leren uit die ervaring om op een dag zelf het restaurant over te nemen. En is de wil er om te leren op school ?

Wie weet is het wel de enige manier om hem van het straatlevenweg te houden.

Per definitie is het dus kinderarbeid, maar als de jongen ermee gebaat is én hij helpt dan nog om brood op de plank te krijgen zit er toch ook een positieve kant aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het zich hierdoor niet kan ontwikkelen zoals een kind dit hoort te doen (spelen, naar school gaan) en het gezin afhankelijk is van de hulp of de inkomsten van het kind
hulp van het kind moet dus geen vat gewoonte of bijdrage worden
zijn de ouders op wat voor manier afhankelijk van de bijdrage die het kind levert denk ik persoonlijk dat je kan spreken van kinderarbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan met welke bril je kijkt.
het is heel mooi van ons om over ontwikkeling, school, spelen e.d. te praten, maar in dat soort landen werkt het net iets anders.
Niet werken is geen voedsel en geen voedsel is doodgaan.
Dus, ja natuurlijk is het kinderarbeid, maar als ze dat niet doen gaan ze dood, dus echt veel keus hebben ze niet.