Hoe belangrijk is technisch onderzoek na een verkeersongeval?

Soms wordt een gehele snelweg uren afgesloten omdat er een technisch onderzoek moet plaatsvinden n.a.v. een verkeersongeval. Tientallen kilometers file zijn dan het gevolg. Moet dat onderzoek dan echt zo uitgebreid worden uitgevoerd? Kan men niet volstaan met het nemen van wat foto's om vervolgens de wagens weg te slepen? Of is er een wet waarin staat dat dit onderzoek zo minitieus moet plaatsvinden?

Picture for question
escape
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Héél, héél belangrijk. Dit is de enige mogelijkheid dat er bewijs kan worden verzameld.
Dat is nodig voor de schade-afhandeling, aanwijzen van wie is veroorzaker en wie niet, maar ook belangrijk voor mogelijke claims later.
Notities, foto's, getuigenverklaringen: alles wordt bij elkaar gezet in een rapport. Zodat er een juist beeld ontstaat. Later mag er geen welles-nietes getouwtrek ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is noodzakelijk voor de aansprakelijkheid. Zowel strafrechtelijk als verzekeringstechnisch. Er moet geen twijfel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sporen op de weg liegen niet. Hoop andere mensen vaak wel. Uit die sporen kan je bijvoorbeeld kijken hoe hard iemand gereden heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Goed en stevig antwoord.
Ja, het moet zo minutieus onderzocht worden. Als het enigszins mogelijk is, wordt niet de hele weg afgesloten, maar soms kan het niet anders.
Zo voorkom je misschien dat er nog eens een ongeluk gebeurt daar, dus misschien dat die files die het onderzoek veroorzaakt, later nog meer files voorkomen...
Nog geheel los van de vraag dat bij een ongeluk ook vastgesteld moet worden of er een schuldige is, in elke volgorde het ongeluk gebeurd is, wat er precies gebeurd is, hoe het gebeurd is en waarom.
Met alleen wat foto's en verklaringen ben je er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen vinden het gewoon dat er een straat wordt afgesloten ivm een moordonderzoek, maar een weg afsluiten voor onderzoek naar de toedracht voor een verkeersongeval komt dan vreemd over. Probleem is dat je maar 1 keer de kans krijgt alles te verzamelen op de plaats van een ongeval/misdrijf en dat moet dus goed gebeuren. Helaas geeft dit veel overlast, maar ook hier zijn de laatste tijd ontwikkelingen gaande om dit sneller, maar met een zelfde mate van nauwkeurigheid vast te leggen (en soms zelf nauwkeuriger). Dit laatste geldt vooral op het gebied van opnemen van verkeersongevallen. Als er een ernstig verkeersongeval is gebeurd dat moet de rechtbank bij een eventueel proces-verbaal daar heel duidelijk en reconstrueerbaar uit kunnen halen wat er gebeurd is en belangrijker of eea te voorkomen was geweest. De overlast zal dus blijven bestaan vrees ik.