Als iemand een moord pleegt,dan wordt hij/zij gestraft. Telt dat voor iedereen?

ik bedoel dus eigenlijk..telt dat ook voor de paus, een president of koning?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (16)

Ja... Voor iedereen...

Toegevoegd na 2 minuten:
.

Kijk maar naar Karadjic, was president, maar hij moet zich verantwoorden voor zijn daden... En komt vast te staan dat hij bloed aan zijn handen heeft, dan wordt hij berecht zoals ieder ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan mogen ze de paus vandaag ook oppakken, i.v.m verzwijgen sexueel misbruik door een stelletje van zijn 'bedienden' (priesters)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is geen eigenhandige moord...
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat klopt inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwijgen over seksueel misbruik heeft toch totaal niets met moord te maken? Ja, het is allebei vreselijk, maar verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord.
Iedereen zou dan gestraft moeten worden,maar of het ook gebeurt? Ik vrees van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een koning/koninging is toch onschendbaar? ik kan me trouwens niet voorstellen dat zulke hooggeplaatste mensen een moord zouden begaan. En wel dan zullen ze er wel iemand voor inhuren, dus indirect iemand vermoorden. Ja, dan kun je als hooggeplaatste jezelf verschuilen achter diegene die je mogelijk hebt ingehuurd. denk maar aan dictators zoals idi amin en hitler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_VIII_van_Engeland
Nee, kijk naar van die corrupte landen.. die kopen elkaar allemaal gewoon om..
of ze zorgen ervoor dat het niet uitkomt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas: Nee. Er is zoiets als koninklijke en diplomatieke onschendbaarheid. De koning (of zoals op dit moment de koningin) is onschendbaar en valt onder de verantwoordelijkheid van de ministers. De koning kan dus niet vervolgt worden voor strafrechtelijke overtredingen of misdrijven.

Diplomaten en hun familie ook niet, mits hun diplomatieke status ook erkend is door Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minister is verantwoordelijk voor wat de koningin zegt, maar ook voor ál haar handelingen? Ook voor moord? Dat kan ik me moeilijk voorstellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minister moet daarvoor verantwoording afleggen aan de tweede kamer, hij krijgt er geen straf voor. Hooguit zal hij moeten opstappen. Natuurlijk worden er in de praktijk wel maatregelen genomen, mocht het ooit zover komen. Dat zou ongetwijfeld leiden tot een herziening van de wetgeving.
Een paus, een koning en een president zijn strafbaar als alle andere burgers. Zij genieten geen diplomatieke onschendbaarheid. Iedereen is voor de wet gelijk. Daar duidt de blinddoek van Vrouwe Justitia op. Diplomaten zijn in beginsel wel onschendbaar vanwege hun belangrijke functie als intermediair. Als een diplomaat echter een moord pleegt, zal het land van herkomst de diplomatieke status ontnemen en zullen ze alsnog gestraft kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat geldt niet voor iedereen. Je moet eerst gepakt worden. Vele moorden worden nooit opgelost.
AWM
14 jaar geleden
Bouterse wordt toch ook weer binnenkort President van Suriname? Die grote schurk!
Antwoord nee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee in bepaalde oorlogsituaties is het "geoorloofd", lees maar is wat over amerikaanse oorlogen. daar maken ze er een sport van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus moord als zelfverdediging of om anderen te beschermen wordt geloof ik ook anders bestraft dan moord uit egoistischere redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
noodweer heet dat geloof ik ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste pausen, afgezien van die van na de 2e wereldoorlog, hebben behoorlijk wat bloed aan hun handen.
Toch zijn er weinig pausen veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland wel,in het buitenland niet zeker niet in landen als iran en s.a.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paus is de vertegenwoordiger van Christus op aarde en alleen verantwoording schuldig aan God. De paus zal dus niet gestraft worden als hij iemand vermoord. Hij heeft dit dan b.v. gedaan in opdracht van God. Overigens is Vaticaanstad een staat in een staat en heeft zo zijn eigen rechtsregels (die ik overigens niet ken).

De koningin is volgens de grondwet onschendbaar en dat houdt in dat de ministers (en parlement) verantwoordelijk voor haar zijn, voor wat ze DOET en zegt. Als de koningin iemand zou vermoorden (wat in het verleden vaak is gebeurd in buitenland), dan kan ze door rechtsinstanties niet aangeklaagd worden en dus ook niet gestraft. De ministers zullen in dit geval moeten beslissen wat er met er met haar moet gebeuren. Zonder meer zal ze af moeten treden en verder beslissen zij wat er verder moet gebeuren. Prins Bernhard is voor de Lockhead affaire niet vervolgd. De affaire dreigde te leiden naar een constitutionele crisis. Het staat haast wel vast dat Koningin Juliana gedreigd heeft met aftreden indien de prins strafrechtelijk vervolgd zou zijn. Het Kabinet-Den Uyl besloot daarop Bernhard te vrijwaren van strafvervolging. Wel moest hij erkennen dat hij fouten had gemaakt, zijn functies in het bedrijfsleven en die van Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht neerleggen en werd hem verboden ooit nog in het openbaar in uniform te verschijnen.

Een minister (presisent) geniet diplomatieke onschendbaarheid zolang hij het ambt vervult. Als hij een moord zou plegen, zou hij worden afgezet en verliest daardoor zijn onschendbaarheid en kan hij worden vervolgd.
In 2008 heeft Berlusconi een wet gemaakt die hem voor het leven onschendbaar moest maken. Onlangs heeft het Constitutionele Hof van Italië de wet ongeldig verklaard, zijnde dat hij tegen de grondwet in druist.

Toegevoegd na 1 dag:
In mijn antwoord ben ik van de situatie uit gegaan zoals die voor de betreffende personen in eigen land gelden.
Als de koningin naar buitenland gaat, geldt natuurlijk de NL grondwet niet meer en zal ze op een andere manier onschendbaarheid genieten. Daar ze volgens mij geen diplomaat is, zal ze vermoedelijk niet onder het verdrag van Wenen vallen, welk voor diplomaten geldt als ze hun ambt uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige bananenrepublieken geldt God nog gebod, Idi Amin is er mee weggekomen zie

Toegevoegd na 38 seconden:
dus nee het telt niet voor iedereen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wat dacht je van de mensen die de doodstraf krijgen en dan vermoord worden door iemand. Nooit gehoor dat zij dan gestraft worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland ja, want wij hebben een onafhankelijke rechterlijke macht.

In sommige landen is een totalitair systeem en kan een dictator of zijn metgezellen de straf ontlopen. Denk aan WO II, de moorden die met goedkeuring van de Nazi's gebeurden en tegenwoordig voor de Rode Khmer, Srebrenica, etc.

In deze gevallen geldt echter het oorlogstribunaal in Den Haag, dat achteraf kan zorgen dat de dader gestraft worden.