De paus is de vertegenwoordiger van Christus op aarde en alleen verantwoording schuldig aan God. De paus zal dus niet gestraft worden als hij iemand vermoord. Hij heeft dit dan b.v. gedaan in opdracht van God. Overigens is Vaticaanstad een staat in een staat en heeft zo zijn eigen rechtsregels (die ik overigens niet ken).
De koningin is volgens de grondwet onschendbaar en dat houdt in dat de ministers (en parlement) verantwoordelijk voor haar zijn, voor wat ze DOET en zegt. Als de koningin iemand zou vermoorden (wat in het verleden vaak is gebeurd in buitenland), dan kan ze door rechtsinstanties niet aangeklaagd worden en dus ook niet gestraft. De ministers zullen in dit geval moeten beslissen wat er met er met haar moet gebeuren. Zonder meer zal ze af moeten treden en verder beslissen zij wat er verder moet gebeuren. Prins Bernhard is voor de Lockhead affaire niet vervolgd. De affaire dreigde te leiden naar een constitutionele crisis. Het staat haast wel vast dat Koningin Juliana gedreigd heeft met aftreden indien de prins strafrechtelijk vervolgd zou zijn. Het Kabinet-Den Uyl besloot daarop Bernhard te vrijwaren van strafvervolging. Wel moest hij erkennen dat hij fouten had gemaakt, zijn functies in het bedrijfsleven en die van Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht neerleggen en werd hem verboden ooit nog in het openbaar in uniform te verschijnen.
Een minister (presisent) geniet diplomatieke onschendbaarheid zolang hij het ambt vervult. Als hij een moord zou plegen, zou hij worden afgezet en verliest daardoor zijn onschendbaarheid en kan hij worden vervolgd.
In 2008 heeft Berlusconi een wet gemaakt die hem voor het leven onschendbaar moest maken. Onlangs heeft het Constitutionele Hof van Italië de wet ongeldig verklaard, zijnde dat hij tegen de grondwet in druist.
Toegevoegd na 1 dag:
In mijn antwoord ben ik van de situatie uit gegaan zoals die voor de betreffende personen in eigen land gelden.
Als de koningin naar buitenland gaat, geldt natuurlijk de NL grondwet niet meer en zal ze op een andere manier onschendbaarheid genieten. Daar ze volgens mij geen diplomaat is, zal ze vermoedelijk niet onder het verdrag van Wenen vallen, welk voor diplomaten geldt als ze hun ambt uitoefenen.