Heeft een ongeboren kind rechten?Zo ja,waar kan ik deze vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aimeetje heeft u enig idee misschien waar je het antwoord op de vraag kan vinden

Het beste antwoord

Jammer genoeg heeft een ongeboren mens geen rechten. het is nog geen mens.
Toch zou het goed zijn dat de wetgeving op dit punt zou worden aangepast, maar dat zal niet meevallen.
Baas in eigen buik betekent dat de moeder de rechten van het ongeboren kind overneemt. Het kind kan zich daar niet tegen verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Oficieel : nee. Pas na de geboorte valt een kind onder de rechten van de mens.
Er zijn wel bewegingen (met name in de anti-abortushoek) die ongeboren kinderen mensenrechten of het recht op leven willen toekennen, maar juist vanwege hun sterk gekleurde motivatie, komen die nog niet erg van de grond. (Bron is een dergelijk zwaar gekleurd artikel met onjuiste informatie)

In Amerika heeft het ongeboren kind inmiddels in zoverre rechten, dat als je een zwangere vrouw vermoordt, er twee slachtoffers zijn. Ook die wet wordt door dezelfde groepen aangegrepen in een poging abortus iets tegen de mensenrechten te maken. De mensenrechten van de moeder zijn hierin vermoedelijk niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want hij staat nog niet geregistreerd als staatsburger, je hoeft dus ook niet een paspoort van dat kind mee te nemen als je op reis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat recht is op dit moment zeer beperkt. Het heeft wel de aandacht en er is ook een uitspraak over maar dat geeft nog steeds niet echt rechten aan het ongeboren kind. Zie bron
ronron1212
13 jaar geleden
ik ben het eens met wat mijn voorganger zegt. er is niet veel meer te vinden behalve dat anti-abortus organisaties roepen/ schrijven dat er in amerika en europa steeds minder steun is voor de abortus wet ook omdat ze nu erkennen dat de foetus bij 12 weken toch echt al een mens is en dat het toch als het verbreken van een leven wordt gezien, of het zover komt dat abortus in de toekomst zal worden afgeschaft dat weet natuurlijk niemand maar ze zijn er wel volop mee bezig. dit is het enige wat ik kan vinden als ik zoek naar de rechten van het ongeboren kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ongeboren kind heeft weinig rechten omdat ie niet geboren is en niet als een staatsburger rechten toegekend kan worden...maar als het om erfenis gaat heeft het ongeboren kind een uitgezonderd recht. lees het volgende:

Om te kunnen erven moet iemand wel bestaan op het moment van het overlijden van de erflater. Het ongeboren kind vormt hierop een uitzondering. Als het kind bestaan zou hebben op het moment van het overlijden van de erflater en zou het in dat geval recht hebben op een deel van de erfenis, dan wordt het ongeboren kind voor het wettelijke erfrecht als geboren beschouwd. Het kind moet natuurlijk wel levend ter wereld komen.