Mag je rijden zonder rijbewijs maar met een begeleider?

Mag je als je 17 bent rijden zonder rijbewijs maar met een begeleider? Wel heb ik rijles en is mijn rijexamen aangevraagd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Antwoorden (2)

Nee je mag pas rijden met een begeleider als je je rijbewijs in je zak hebt. Dus als je het echt kunt laten zien aan je begeleider.
ronron1212
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Sterker nog; ik heb gelezen maar kan nu miet terugvinden dat een dergelijke actie betekent dat je pas na je 18e mag afrijden en dat degene die naast je zit niet meer voldoet aan de eisen van begeleiderspas. Gewoon niet doen dus.
Nee, dat mag niet op de openbare weg.
.
Begeleid rijden houdt in dat je met 17 je rijbewijs B mag halen en dan TOT je 18 begeleid door een coach mag autorijden.

Aan welke eisen moet een coach voldoen?

Een coach:
-moet minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een personenautorijbewijs (rijbewijs B);
-moet minimaal 27 jaar oud zijn;
-mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen hebben gehad;
-mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen alcoholcursussen of gedragscursussen hebben gehad;
-mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen onderzoeken naar de rijvaardigheid of rijgeschiktheid opgelegd hebben gekregen door het CBR;
-mag niet onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen tijdens het begeleiden;
-moet een geldig rijbewijs kunnen tonen