Kan een werkgever vragen/verplichten dat een werknemer 's avonds werkt?

De werknemers zijn allen in vaste dienstverband, en hebben over het algemeen werktijden van 8.00-16.30 uur. Er is regelmatig werk buiten kantoortijden. Nu vraagt de werkgever of een werknemer buiten kantoortijden een project kan uitvoeren. In hoeverre kan de werkgever dit aan een werknemer verplichten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Plichten werknemer

Een werknemer heeft niet alleen rechten, maar ook plichten. In de wet staat dat hij of zij zich als 'goed werknemer' moet gedragen. Wat dat inhoudt, staat niet omschreven en verschilt van geval tot geval. Voorbeelden zijn:
De werkgever vraagt de werknemer een keer over te werken omdat er een spoedklus is. Het getuigt dan van goed werknemerschap het verzoek te vervullen.
De werkgever vraagt een paar taken van een zieke collega over te nemen, totdat deze weer terug is. Het is collegiaal om dit te doen, behalve als het eigen werk in het gedrang komt.

Je zult dus aan moeten voelen of het een redelijke vraag is en het overwerken binnen de perken blijft. Het bijvoorbeeld niet ten kosten van he privéleven gaat.

Toegevoegd na 19 minuten:
In uw CAO of arbeidsovereenkomst kunnen specifieke regels zijn opgenomen, bijvoorbeeld dat men een X aantal uren overwerk mag verlangen. Dat is dan in principe bindend.
Een werknemer moet zich ‘goed’ gedragen (en een werkgever ook), en als vanuit die open norm die ene keer overwerk nodig is dan moet je dat doen. Zeker als het uitvoeren van het project van belang is voor het voortbestaan van het bedrijf.

Omgekeerd moet die goede werkgever rekening houden met jouw werk/privé balans en daarbij hoort ook mensen niet overmatig overwerk opdringen.