Wat doe je als je klaar bent met school en leerplichtig bent?

Ik hoorde eens op de radio dat een 11 jarige de universiteit af heeft gemaakt, maar stel dat die in Nederland woonde, dan is die wel leerplichtig, wat doet die dan als die al afgestudeerd is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

De leerplicht geldt voor jongeren tot 18 jaar die geen startkwalificatie hebben behaald. Volgens mij is dat minimaal niveau HAVO.

Als je aan de startkwalificatie hebt voldaan, dan ben je niet meer leerplichtig.

Sociaal gezien zou ik wel blijven leren en naar school gaan, want anders krijg je een heel vreemd leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankuwel

Andere antwoorden (6)

Dit is dan wel een hele grote uitzondering, maar hij zal er nog een studie bij moeten doen tot zijn 18e jaar. Het is door de wet vastgelegd je kan daarvoor alleen vrijstelling krijgen door een rechter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je een mbo-niveau hebt ben je tot je 18e leerplichtig
Als die jongen de universiteit heeft gedaan heeft hij geen leerplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ga je werken, of, in het geval van zulke ernstige minderjarigheid, een andere studie volgen, en desnoods nog een en nog een, net zolang tot je officieel aan de slag mag.
Het is nu eenmaal OF werken, OF leren , meer smaken zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iemand die al zo jong de uni heeft gedaan, er geen problemen mee heeft om nog wat door te studeren, vooropgesteld dat er stufi is. Die doet waarschijnlijk niet liever dan studeren.
Elf is wel heel jong trouwens, kan me dat nauwelijks voorstellen. De meeste basisscholen aarzelen al om iemand een klas over te laten slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde het op de radio enkele jaren geleden en vond het ook al vreemd, en 't kwam in me op vanmorgen
Er is een verschil tussen leerplicht en kwalificatie plicht.

Iedereen is leerplichtig van 5 tot 16 jaar
Vanaf 16 telt de kwalificatie plicht
Dit betekend dat je een startkwalificatie moet hebben, hieronder vallen
HAVO VWO en MBO (niet mbo 1)

De leerplicht vervalt als de jongere 18 wordt of een startkwalificatie behaald.

Deze wet is ervoor dat jongere een goede start kunnen maken op de arbeidsmarkt.

Ik kan me voorstellen dat de 11 jarige die al de universiteit heeft doorlopen al een prima basis heeft, waardoor er een uitzondering gemaakt kan worden.

Zo telt de kwalificatie plicht ook niet voor jongeren die erg moeilijk leren en op een speciale school zitten of die een diploma praktijschool hebben.

Dus een uitzondering is mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot je 18e. Wanneer je een HAVO diploma (of hoger) hebt geldt dit niet. Dan mag je ook eerder stoppen. Ik denk trouwens dat de 11 jarige best mag stoppen met school, maar dat het verdomd moeilijk is voor hem/haar om een baan te vinden en dat hij/zij geen sociaal leven overhoudt. Alleen om die redenen denk ik dat het verstandiger is om door te leren, er zijn genoeg verschillende opleidingen...