Beslaglegging op inboedel.

Mijn broer verblijft al 6 jaar bij mijn moeder vanwege enorme schulden,nu willen ze beslag komen leggen op de inboedel die niet van hem maar van mijn moeder is,...kan en mag dat???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Nee, dat kan niet zomaar. Zolang zij aannemelijk kan maken dat het haar inboedel is, is er niks aan de hand. Staat het huis op haar naam? Zal het grootste deel ook wel van haar zijn.

Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn ex. Kwam opeens ook iemand van een incassobureau even beslag leggen op mijn spullen. Ik heb 'm duidelijk gemaakt dat zij slechts nog in 1 kamer van mijn huis woonde (alles stond op mijn naam) en toen bleef 'ie mooi van mijn spullen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag niet maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de belastingdienst zich daar niks van aantrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige manier waarop je de belastingdienst kan weerhouden, is een persoonlijk faillissement aan te vragen bij de Rechtbank.
Dat kan heel snel: Een brief naar de rechtbank sturen. Bel voor de juiste adressering even naar de rechtbank in je omgeving, gericht aan de faillissementrechter. Bij die brief voeg je een opstelling van je schulden.
Daarna moet je broer voor de rechtbank verschijnen, en wordt hij of naar de WSNP (de wet natuurlijke personen), dan wel aan een curator toegewezen. Met een brief in de hand van het faillissement, komt er geen deurwaarder binnen. Bedoeling is dat tijdens de deur van het faillissement de schulden worden geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moeder moet snel contact op nemen met de deurwaarder en uitleggen hoe het een en ander in elkaar zit. Als ze eenmaal komen om beslag te leggen is het te laat
ronron1212
13 jaar geleden
In wezen is het zo dat alles wat zich op bodem van de belastingplichtige bevindt, voor beslag vatbaar is.

Het is dus de vraag op wiens naam het huis staat.

Staat dat geheel of gedeeltelijk op de naam van je broer, dàn kan de belastingdienst beslag op de gehele inboedel leggen.

Staat dat huis geheel op naam van je moeder...dan kan de belastingdienst slechts beslag leggen op alles wat zich in de kamer van je broer bevindt.

Daarnaast kan de bel. dienst natuurlijk ook beslag leggen op een voor de deur staande auto, fiets, bromfiets enz. Maar ook b.v. op een sta caravan of een boot ergens anders in het land.

Kortom op alle roerende en onroerende goederen die aan je broer toebehoren..maar zich niet in de onmiddellijke nabijheid van zijn kamer bevinden kan ook beslag gelegd worden.

Groet,

Ton