waarom is een verklaring bij de rechtszaak belangrijk voor de slachtoffer?

Als u wilt dat er een verklaring wordt voorgelezen op de zitting, dan verzoek ik u een verklaring op te stellen, die op de zitting kan worden voorgelezen:

Dit krijg je te horen dan van jou advocaat als slechtoffer. Wat moet je doen ? wie van jullie weet of het wel zin heeft om zo een verklaring op te stellen. Ja .... als slechtoffer denk je ik zou toch niet kunnen zeggen in woorden wat mij is al gedaan.

waarom zou een slechtoffer een verklaring willen opstellen?
waar is dat goed voor.

Helpt de slechtoffer om zo een verklaring om te stellen of is het allen om dat in het Wet moet/staat/hoort. wat heeft de slechtoffer zelf hier aan?

Krijgt de slechtoffer zijn heel rechten dan ? word beter naar de slechtoffer geluisteert ? heeft zo een verklaring invloed op het proces ?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
11 jaar geleden
Dit is de wereld op zijn kop!!! Jarenlang is er gepleit om het slachtoffer een stem te geven in rechtszaken. Er zou altijd (veel) te veel aandacht geweest zijn voor de dader(s) en (veel) te weinig voor de slachtoffers. Nu de slachtoffers eindelijk een stem hebben gekregen en een verklaring mogen afleggen in de rechtszaal, moeten we ons niet gaan afvragen of dat eigenlijk wel zin heeft! Als een slachtoffer behoefte heeft aan het voorlezen van een verklaring, dan mag hij dat doen. Als hij geen verklaring wil afleggen, dan hoeft hij dat niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wat u wil zeggen, maar waar is het goed voor? behalf dat slechtoffer kan vertelen hoe hij/zijn voelt en wat het met haar/hem gedaan heeft.
Antoni
11 jaar geleden
Juridisch gezien heeft de verklaring van een slachtoffer, voorzover ik weet, geen waarde. De rechter mag zich hierdoor niet laten beïnvloeden. De mogelijkheid voor het slachtoffer om in een rechtszaak een verklaring voor te lezen, is alleen maar ingevoerd in het belang van het slachtoffer. Voor het slachtoffer kan het voorlezen van de verklaring gemoedsrust brengen. Hij/zij heeft de kans om de verdachte te laten weten welke gevolgen de misdaad voor hem/haar hebben (gehad). Ja, het slachtoffer kan dus vertellen hoe hij/zij zich voelt en wat de gebeurtenis met hem/haar heeft gedaan. Als een slachtoffer vindt dat hij/zij toch niet in woorden zou kunnen zeggen wat hem/haar is aangedaan, dan heeft het afleggen van zo'n verklaring weinig zin.
Antoni
11 jaar geleden
Correctie: In plaats van "Hij/zij heeft de kans om de verdachte te laten weten welke gevolgen de misdaad voor hem/haar hebben (gehad)." had ik moeten schrijven: "Hij/zij heeft de kans om de verdachte te laten weten welke gevolgen de misdaad voor hem/haar heeft (gehad)."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u

Antwoorden (2)

Zo'n verklaring kan wel invloed hebben op het proces, als er na het voorlezen van de verklaring van het slachtoffer, geen enkele emotie of berouw aan de dader valt te bemerken, of als de rechter hierdoor de zaak anders ziet, kan dit zijn straf wel degelijk in zijn nadeel uit laten komen, ook kan het voor jouw verwerking goed zijn, te verwoorden wat jouw is overkomen en wat jij daarbij voelt, als je de verklaring wilt schrijven, doe dat dan met behulp van je advocaat of een andere gespecialiseerd persoon.
Sterkte hierbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog niet lang dat een slachtoffer "gehoord" wordt in de rechtzaal. Vroeger was er in de rechtbank plaats voor 1. de verdachte/dader 2. de verdediging (advocaat) en 3. de rechter (+ griffier en mogelijk andere personen van de rechtbank).
Inmiddels is er de mogelijkheid om als slachtoffer of familie van, een verklaring af te leggen die voorgelezen wordt.
De reden hiervan is dat het voor (sommige) slachtoffers of familie heel belangrijk is (kan zijn) om gehoord te worden.
Dat houdt in dat iemand, (voorbeeld:) bij een gewelddadige overval waarbij een winkelier ook nog vermoord wordt, de vrouw van het slachtoffer kan vertellen hoe erg het is wat de veelal zeer jonge daders op hun geweten hebben, gedaan hebben: iemand VERMOORD, een vader/moeder/dochter/zoon/kind van iemand is er NIET meer... komt nooit meer thuis, zal nooit zijn kind zien opgroeien, zal nooit zijn vrouw kunnen bijstaan bij het opvoeden van de kinderen.
Al dit leed, want dat is het, kan "verwoord" in een verklaring door een ander voorgelezen worden om iedereen te laten delen in het verdriet, de onmacht van wat er gebeurd is.

Het is vaak zo dat slachtoffers/achterblijvers het héél belangrijk vinden dat de dader(s) (de verdachten) horen en misschien leren wat een verdriet zij door hun acties veroorzaakt hebben, ook omdat daders vaak nog zo jong zijn, dat ze zich vaak nog niet realiseren wat ze doen of gedaan hebben.

Het is ook zo dat als je iets ergs gebeurd is, je heel vaak het advies krijgt om "iets van je af te schrijven", dat houdt: alles wat er gebeurd is, ervoor, tijdens en na "iets", alles dus op te schrijven, dat werkt therapeutisch, d.w.z. helend, je verwerkt op deze manier vaak beter en soms sneller nare/erge gebeurtenissen.

Het is zeker niet bedoeld om de rechter/rechtbank te beïnvloeden, het is ook niet bedoeld omdat het in de wet staat, want het MAG, het moet NIET.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u voor deze reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. :)