waarom is sluikreclame verboden

ons sectorwerkstuk gaat over reclame. 1 van de vragen is waarom sluikreclame verboden is, maar het antwoord hierop is moeilijk te vinden. we zouden graag een antwoord willen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Antwoorden (4)

Bij sluikreclame wordt gebruik gemaakt van de uitstraling van een programma (bijvoorbeeld een kookprogramma waarin een bepaald merk keukenmachine wordt gebruikt) om de kwaliteit van de kok te koppelen aan het betreffende artikel.
Omdat het niet in een reclameblok wordt geplaatst, is het geloofwaardiger.

Maar er staat net zo goed een financiele vergoeding tegenover.

Omdat het niet als reclame wordt gepresenteerd geeft het een verkeerde voorlichting aan de mensen, alsof het de waarheid zou zijn. En dat mag niet.
itsme
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Zou dan toch alle echte reclame gelogen zijn? ;P
Bedrijven die willen dat zij (of hun product) bekend wordt bij de mensen betalen veel geld aan de reclamemakers en de media om hun product goed in de markt te zetten.
Stel dat je voor jouw product bijv. Heineken veel geld hebt betaald om reclame ervoor te maken en in een goedbekeken soap zoals GTST staat steeds een fles Hertog Jan in het beeld en de favoriete acteur drinkt hier uit, dan is Heineken natuurlijk bang dat fans ook voortaan hertog Jan zullen kopen en op deze manier is het stiekem (sluik) reclame voor Hertog jan geworden, terwijl zij er niet voor betaald hebben of veel minder. Daarom ligt nu vast dat dit verboden is en mag de fles wel in beeld, maar mag je niet zien wat voor merk het is. Het etiket wordt dan verborgen door dit naar de achterkant de draaien.
amc
13 jaar geleden
Sluikreclame is een wat verstopte reclame, waarvoor iemand als regel..onderhands..wèl wat geld toegestopt krijgt.

De Nederlandse wet staat echter niet toe dat buiten de zogeheten 'reclame blokjes' om, dus op een beetje stiekeme wijze, reclame wordt gemaakt voor een bepaald artikel.

Tv en radio reclame mag dus alleen in de daarvoor bestemde blokjes..en zodra daarvan wordt afgeweken is die reclame sluikreclame..en dus verboden..omdat dat in strijd met de wet is..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluikreclame (versluierde reklame) is in Nederland verboden. De overheid wil dat het voor iedereen duidelijk dat er een reclameuiting wordt uitgezonden. Dus bijv door een muziekje vooraf. Sluikreclame, of Product Placement, zie je vooral bij RTL. Dit omdat deze zender officieel een Luxemburgse zender is en geen Nederlandse. In Luxemburg is sluikreclame wel toegestaan. Voorbeelden? Cola flesjes bij GTST en openlijk promoten van meubelmerken bij make-over programma's.