mag ik me ook identificeren met een foto van mijn ID-kaart?

stel je voor je wordt aangehouden door de politie en die vraagt op je ID-kaart, mag ik dan inplaats de kaart laten zien ook een foto laten zien van mijn ID-kaart? of moet je echt je kaart bij je hebben?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Kikibeer, van identificatie- en legitimatiebewijzen dient te allen tijde het originele bewijs te worden getoond.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De originele documenten bevatten zichtbare en onzichtbare gegevens, deze worden niet overgenomen door de fotokopie.
Antoni
3 jaar geleden
De kans is groot dat de politie je zal vragen je originele identiteitsbewijs op het politiebureau te komen laten zien. Dan word je nog gematst, want ze kunnen al een boete uitschrijven als je het niet bij je hebt!

Antwoorden (1)

Je kunt je niet identificeren met een verlopen of kopie van een identiteitskaart.
Let op: een origineel geldig paspoort is ook niet altijd een geldig identificatiebewijs.
Geldig paspoort moet geldig rijbewijs zijn
Zie bron
De reden dat alleen de originele ID-kaart wordt geaccepteerd als identificatiebewijs (en geen foto van de kaart) is omdat controle van de identiteit alleen kan plaatsvinden aan de hand van het originele exemplaar.
In de identiteitskaart zit een (onzichtbare) chip en een reliëf die alleen gecontroleerd kunnen worden via het origineel.
Realiseer je dat wanneer je bij een identiteitscontrole je alleen een kopie kunt tonen en niet het origineel, je een boete kunt krijgen wegens het niet kunnen tonen van het gevraagde document.
Afhankelijk van de reden waarom de identificatie gevraagd wordt en je hier niet aan kunt of wilt voldoen je meegenomen kunt worden naar het politiebureau voor nader onderzoek naar de identiteit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Zo'n duur officieel paspoort en dan nog zou het soms niet gelden als identificatiebewijs? Dat kan toch niet?!
Utrecht
3 jaar geleden
Dat geloof ik ook niet: een geldig paspoort is altijd een geldig identificatie bewijs.
Een rijbewijs is niet altijd voldoende als identiteitsbewijs.
Kikibeer
3 jaar geleden
dus een foto van mijn ID-kaart mag niet?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Kikibeer, Een foto is hetzelfde als een kopie. Dus, neen, een kopie van je ID wordt niet geaccepteerd. Dat staat duidelijk in de bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren
U kunt zich niet identificeren met:
een kopie van het paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.
Duidelijker kan de Rijksoverheid niet zijn.