Waarom kost een bekeuring voor door rood licht rijden 185 euro en voor een winkeldiefstal maar 50 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door rood rijden kost 186...
Heb hem gister in de bus gehad

Antwoorden (11)

vaak krijg je van de winkel zelf nog een geldboete erboven op

Toegevoegd na 2 minuten:
en door rood licht rijden klinkt minder erg maar het is veel gevaarlijker!

ik stak een keer de weg over (op mn fiets) en op het midden van de weg wam er ineens een auto aangeraced die door rood reed.
het scheelde echt een paar centimeter.
als ik muziek op had gehad had ik de auto waarschijnlijk niet gehoord en was ik er nu niet meer geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een winkel kan geen boete opleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga maar eens opletten, bij winkels zie je vaak staan 'bij diefstal bellen wij gelijk de politie bla bla bla vergoeding van 200 nog wat ofzo'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de bordjes ken ik, ik heb zelfs een vraag gesteld over deze praktijken: http://www.goeievraag.nl/vraag/valt-handelwijze-winkeliers-eigenrichting-toelichting.52718 maar dat is een voorstel tot schadevergoeding van een schade waarvan de een of andere stichting beweert dat die geleden is. Dat is in de verste verte geen boete, boete is straf.
anneliez
13 jaar geleden
Daarom zou muziek op de fiets verboden moeten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok het is dan geen boete maar het maakt geen verschil, je moet het toch betalen
Door het rode licht rijden kan jouw en iemands anders leven kosten.
Winkeldiefstal kan minder kwalijke gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je bij rood licht andere in gevaar brengt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat wanneer je door rood rijd een grote kans hebt een aanrijding te veroorzaken, dus (ernstig of zelfs dodelijk)letsel aan een ander toe kunt brengen. Als je iets uit een winkel steelt heeft de winkelier daar alleen maar financiele schade van. Dus het lijkt me logisch dat het eerste zwaarder bestraft wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je door rood licht rijdt is de kans redelijk aanwezig dat je een ongeluk veroorzaakt en daarmee dus andere personen kunt verwonden of doden. Met een winkeldiefstal is de kans vrij klein dat je andere personen ernstige schade berokkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk door het gevaar waarin je anderen brengt of kan brengen. Er gebeuren dodelijke ongelukken doordat mensen door rood rijden!
Een 'gewone' winkeldiefstal brengt verder geen gevaar mee voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat door rood rijden levensgevaarlijk kan zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat in NL het verband tussen kleine en grote misdrijven niet meer helemaal juist is... Al zou je kunnen zeggen van diefstal kan niemand echt dood gaan van door rood rijden wel... Dus de dieslfstal is te laag ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
qua boetes mag het van mij andersom zijn, dat zeker.

Maar bouw je bij een winkeldiefstal niet tegelijkertijd een strafblad op (en bij een lichte verkeersovertreding juist niet) ?

Toegevoegd na 1 minuut:
in dat geval zou ik toch nog even goed nadenken voor je voor de winkeldiefstal kiest ;-)
13 jaar geleden
Met diefstal worden mensen kwaad
Met door rood rijden gaan mensen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar ik heb kortgeleden een winkeldievegge op heterdaad aangehouden. Dit is een misdrijf. Je krijgt een winkelverbod voor alle winkels in de stad waar je gestolen hebt ( dus niet alleen de winkel waar je de diefstal hebt gepleegd), een schadeverhalening van €181 van de winkelketen zelf. Daarbij wordt gekeken of je de diefstal erkend. Erken je het? Dan kan de politie besluiten de zaak verder op papier te zetten en de officier van justitie een strafbeschikking te sturen. Erken je als verdachte niet? Dan wordt je als verdachte aangemerkt en aangehouden. Na de aanhouding worden de processen-verbaal verder opgemaakt en beslist een hulpofficier van Justitie wat er met de zaak gebeurd. Dit kan uitvallen naar alsnog een strafbeschikking ( zeker als het de eerste keer is) of hij kan je dagvaarden voor de politierechter
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
De vraag is van zes jaar geleden. Dat kan inmiddels best enorm zijn veranderd!