Kun je informatie krijgen over je huisdier als deze (door omstandigheden) naar het asiel is gebracht? Zoals waar is hij enz?

Mijn ex heeft onze hond zonder mijn weten naar het asiel gebracht vorige zomer, hij zorgde voor hem en ik kon hem toen niet meenemen ivm huisdierverbod in mijn toenmalige woning. Ik werd gebeld door het asiel dat mijn hond daar was gebracht en kon niks doen. Het paspoort van hem heb ik nog op een of andere manier. Ik heb vorig jaar diverse mails gestuurd naar het asiel ter informatie maar kreeg geen reaktie. Ik probeerde het van me af te zetten maar het wordt met de dag erger. Ik wil vooral weten of het goed gaat en of hij een goed huis heeft gekregen en misschien mag ik hem nog eens zien en zelfs terugkrijgen? Ik heb het paspoort dus nog en mijn ex heeft mijn hond buiten de afspraak om weg gebracht. De afspraak was dat ik de hond weer terug zou nemen zodra ik een andere woning had maar mijn ex kreeg een nieuwe relatie en er was geen plaats meer voor de hond en wel voor een nieuwe, kleinere hond van haar.

Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag een asiel wel een hond aanpakken als er geen papieren bij zitten? In dat paspoort staan toch alle gegevens, eventueel chipnummer en inentingen.

Antwoorden (5)

Ik denk dat je naar het asiel toe moet gaan je mag dan minimaal vragen wat er met hem is gebeurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd naar het asiel gaan en je verhaal uitleggen. Als hij geherplaatst is mogen ze waarschijnlijk geen gegevens geven, maar ze kunnen vast vertellen hoe het hem vergaan is. Wellicht helpt het ook om te zien waar hij "gewoond" heeft en verzorgd is. Daarheen gaan werkt wel het best, persoonlijk contact doet veel meer dan een mail of telefoontje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verschrikkelijk zeg! Wat een ontzettende k*tstreek van je ex!

Misschien is het een goed idee om langs het asiel te gaan en uit te leggen wat er gebeurd is.
Je zal geen gegevens krijgen van eventuele nieuwe verzorgers, maar het asiel kan hun wel jóuw telefoonnummer of e-mailadres geven, met de vraag of ze je misschien kunnen laten weten hoe het gaat...
Leg dit (zo vriendelijk en beleefd mogelijk, daarmee kom je het verste) voor bij het asiel; het zou geen rare vraag zijn.

Veel succes, laat je weten hoe het afloopt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag het asiel geen gegevens doorgeven over het nieuwe gezin waar je hond woont, dit is tegen de wet. Wellicht als je er heen gaat en de situatie uitlegt, dat ze je willen helpen. Per mail/telefoon hebben asiels het vaak veel te druk om te antwoorden en het komt helaas vaker voor. Ze kunnen niet voor iedereen dit uitzoeken. Hoe je wetmatig staat als eigenaar van de hond, durf ik niet te zeggen. Dat je zijn paspoort nog hebt, kan helpen. Neem eens contact op met een wetswinkel. Weet wel dat het gezin waar je hond nu is, waarschijnlijk ook al zeer gehecht is geraakt en dat je ze veel verdriet doet als hij terug naar jou zou moeten. Misschien kan je wel rechtmatig de gegevens van de nieuwe eigenaren verkrijgen, via rechtshulp. Of vraag of het asiel met hun contact opneemt of het misschien mogelijk is af en toe een bezoekje te brengen en lekker met de hond te gaan lopen. Als je rustig en serieus blijft, ga geen drama's maken, hoe beroerd je je ook voelt, dan zullen ze je misschien willen helpen. Ik snap dat je heel verdrietig bent, het is een rotstreek van je ex! Blijf redelijk, je hond betekent nu net zoveel voor de nieuwe eigenaren als voor jou. probeer een bezoekregeling te treffen, dit zou voor iedereen waarschijnlijk de beste oplossing zijn.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie reakties.
Ik kan het niet meer loslaten en vind het ook niet eerlijk tegenover de hond hoewel hij er niet veel van zou snappen maar toch. Ik ga volgende week een bezoek aan het asiel brengen en hopelijk krijg ik dan verdere informatie en wellicht willen ze mijn gegevens bij de eventuele nieuwe eigenaar achterlaten zodat deze contact met mij kan opnemen.

Er werd gevraagd of het asiel wel een hond kan aannemen zonder paspoort. Nou dat snap ik ook niet want mijn hond is idd ook gechipt en zijn inentingen staan er ook in. Toen het asiel mij belde dat mijn hond daar was gebracht heb ik het overigens wel door de tel gezegt maar zij vroeg mij deze niet in te leveren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn laatst zin is een beetje raar geschreven maar bedoel dat die medewerkster van het asiel mij niet heeft gevraagd om het paspoort in te leveren.