Bij rood licht doorlopen,mag niet.Maar op welke afstand loopt men door rood licht?

Als ik bij roodlicht oversteek,loop ik kans op een bekeuring als de politie dat ziet.Maar vanaf hoeveel meter van het stoplicht af kan men zeggen dat ik door roodlicht loop?Als ik 20 meter van het stoplicht de straat oversteek terwijl dit op rood staat,ben ik dan ook strafbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K

Het beste antwoord

Ik zag deze vraag vanmiddag staan,en toen ik net een politievrouw zag,heb ik het haar gevraagd...omdat ik het antwoord wel zou willen weten.Maar zei kon het me niet zeggen,omdat zij het ook niet zeker wist.Zij meent dat je bij het stoplicht moet oversteken,of bij de volgende kruising.Haar collega zei dat je 55 meter van het licht kan oversteken.Wil je het echte antwoord weten,bel dan het politiebureau.Niet het alarmnummer hoor,lol.Als je het antwoord weet,laat het mij dan weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het ook gevraagd aan een agent op straat,en hij gaf me hetzelfde antwoord.

Andere antwoorden (3)

Jazeker verkeerlichten voor voetgangers staan nl bij zebrapaden, en als er een zebrapad voorhanden is ben je bij wet verplicht om daar over te steken.
Dus je kan ook nog een boete krijgen omdat je niet oversteekt op een legale oversteekplaats.
Staat het licht op rood moet je dus gewoon wachten.
(en oversteken op het zebrapad)

Toegevoegd na 30 minuten:
Antwoord klopt niet helemaal.Even een toevoeginkje :

Voetgangerslichten bij zebrapad

Vaak zijn er bij zebrapaden voetgangerslichten geplaatst. Wanneer deze in werking zijn, geldt de zebraregeling niet Steekt u over bij een rood verkeerslicht of bij het gele knipperlicht voor voetgangers dan kunt u geen rechten ontlenen aan het zebrapad (artikel 49, lid 4 RVV) Bij het gele knipperlicht voor voetgangers steekt u op eigen risico over en moet u het overige verkeer voor laten gaan. De zebraregeling geldt wel wanneer de verkeerslichten buiten werking zijn, bijvoorbeeld omdat deze kapot zijn of omdat deze buiten werking zijn gesteld gedurende rustige uren.

Zodra er verkeerslichten zijn geplaatst EN deze aanstaan hoef je idd NIET over het zebrapad (excuses voor de aanname van net), echter moet je wel wachten op groen licht, of je moet op eigen risico oversteken met (bij verkeershindering of kans op gevaar) een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken genoeg situaties hier in de buurt met een stoplicht voor voetgangers, maar zonder zebrapad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weg waar ik het over heb is 500 meter lang...er is 1 stoplicht.Dus ik moet 500 meter omlopen,eer ik mag oversteken?Lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft idd niet, je moet echter wel wachten op groen licht, of je moet op eigen risico oversteken.
Zie de toevoeging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Brandon klopt idd, dan moet je het verkeerslicht volgen.
Was ff te snel met antwoorden.
Vroeger was er een regel die stelde dat je binnen x meter van een zebrapad verplicht was om daar gebruik van te maken. Deze regel bestaat niet meer.
Ook is het niet verplicht om gebruik te maken van een Geregelde voetgangersoversteekplaats (GOP), oftewel een oversteekplaats met verkeerslicht. In theorie mag je dus een meter naast een GOP oversteken als het licht op rood staat. Of je ermee wegkomt, is de vraag...
bamibal
13 jaar geleden
Je hoeft niet over te steken op een zebrapad als je er 30 m van af bent.

Toegevoegd na 8 uur:
Tot mijn schrik zag ik dat ik op een Belgische site heb zitten kijken. De 30 m geldt dus niet (meer) voor NL. Voor de rest heb ik niets meer kunnen vinden, dus zou je kunnen stellen dat je op 1 m naast het zebrapad niet door rood licht heenloopt. Wel onverstandig overigens lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die regel geldt misschien in Belgie, maar in Nederland geldt een bepaalde afstand tot het VOP niet meer sinds de invoering -naar ik meen- van het RVV 1990.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.