Is een bekeuring terecht?

Bij mij in de buurt is een straat één richting geworden. Aan het begin staat dus een vierkant bord met witte pijl.
Maar aan de ander kant staat geen 'verboden in te rijden' bord. Dus een rood rond bord met witte balk. Stel dat ik die straat toch aan die kant inrij en wordt aangehouden, is een bekeuring dan terecht?
Of kan je daartegen in beroep vanwege het ontbreken van het andere verbodsbord?
Er sluiten sowieso 2 straten aan die weg waar ook niks wordt aangegeven omtrent een éénrichtingsstraat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je een bekeuring krijgt betekent dit dat jou een schikking wordt aangeboden teneinde een rechtszaak te voorkomen.

Indien je niet akkoord gaat met die schikking komt jouw zaak automatisch voor de rechter alwaar je je kunt beroepen op het ontbreken van een inrijverbodsbord ter plaatse.

Je zult dan geen boete behoeven te betalen, aangezien jij niet kon weten dat je een overtreding maakte..omdat daartoe het bewuste bord ontbrak.

De bekeuring is natuurlijk onterecht..maar als je de agent daarvan niet kunt overtuigen, laat je het gewoon voor de rechter komen..en win je die..zoals ik hierboven al aangaf.

Overigens een heel goede vraag, dus een '+' van mij..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt niet bekeurd worden voor iets wat je wat je niet kunt weten omdat het onmogelijk is te zien.
De overheid moet zijn bedoelingen wel langs de gebruikelijke weg kenbaar maken aan de burger anders wordt het een politiestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het zelfde gehad met een fietspad. aan de eene kand stond dat je er niet met een brommer mog rijden en aan de andere kand niet. ik had het aan een agent gevraagd en die zij dat als je aan de zijde aankomt rijden waar geen bord staat ja gewoon met een brommer door mag rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan is een bekeuring niet terrecht!
Als men verzuimd heeft daar een 'verboden in te rijden' bord te plaatsen, heb je een punt bij een eventuele bekeuring.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zal lekker wezen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit zeker weet maak dan een foto of laat een goede foto(s) maken door een geschikte camera, waarop je dus geen bord ziet staan. Maak de foto's zo duidelijk dat je kunt zien dat het de bewuste straat is en probeer de foto's te dateren, in veel camera's zit die mogelijkheid. Neem ook minstens één foto van de wijde omgeving van de straat, zou er dan toch een bord staan dan zou dit op de foto zichtbaar moeten zijn. Mocht het aanvechten van je bekeuring worden, dan heb je het bewijs in handen. Nodig zonodig meneer de rechter uit, naar de locatie te gaan om te verifiëren dat het bord niet aanwezig is. Ik hoop dan dat in de tussentijd niets is neergezet.