Stel, je hebt in Nederland een strafblad en je verhuist naar het buitenland, blijf je dan je strafblad ook in dat land houden?

Stel je verhuist naar Noorwegen (geen EU land) hou je hem dan?

En als je naar bijvoorbeeld Frankrijk (EU land) verhuist hou je hem dan?

Hangt het wel/ niet vervallen van een strafblad samen met datgene waarvoor je bestraft bent? (bijv. mishandeling weegt zwaarder dan een ongewapende winkeldiefstal.)

Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid (:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K

Het beste antwoord

Gegevens opgenomen in het Justitieel Documentatiesysteem ( in de volksmond strafblad) worden nationaal geregistreerd. Andere landen kunnen wel gegevens opvragen in Nederland, maar dit gebeurt niet standaard bij iedereen. In het buitenland kun je dus in principe weer met een schone lei beginnen, tenzij de autoriteiten ooit een onderzoek naar je gaan doen en de gegevens van het JDS opvragen in Nederland.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je strafblad verhuist niet met je mee. In sommige gevallen is dat heel vervelend. Denk maar aan het geval van dat kindermisbruik. Deze man was veroordeeld geweest, maar kon in nederland een verklaring van goed gedrag krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een strafblad is alleen geldig in het land van uitspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs al gaat het om iets serieus als moord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zelfs dan. Zolang de uitspraak hier is gedaan wel. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook gelukt bij zoiets ernstigs als kindermisbruik. En dat tussen twee buurlanden.
Wat ik wel weet is dat je in Australie het land niet binnen komt als je een strafblad hebt. Ik weet niet in welke landen dit nog meer geldt. Dus het gaat niet altijd op dat je met een schone lei kan beginnen.