Moet ik als bestuurder, juridisch gesproken (!), een scootmobiel op een zebrapad voor laten gaan?

Even voor alle duidelijkheid: een overstekende scootmobiel krijgt bij mij, zolang het de veiligheid niet schaad, ALTIJD voorrang. Al was het maar uit goed fatsoen.

Maar hoe zit het als het puntje bij paaltje komt ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Ja. Op een zebrapad heeft deze net als een voetganger voorrang.
Als scootmobilist ben je op de stoep rijdend gelijk aan een voetganger. Op het fietspad of op een rijbaan gelden dezelfde regels als voor een bestuurder van een bromfiets.
SimonV
2 jaar geleden
Ja, dit staat afzonderlijk genoemd in het RVV: Art. 49, lid 2.
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
+
Artikel 49 lid 2 is juist, maar de link brengt mij bij iets anders. De tekst van het relevante en expliciete lid 2 luidt:
“Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.” En hier staat die tekst:
http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II&paragraaf=19&artikel=49&lid=2
SimonV
2 jaar geleden
? Er was toch al geantwoord dat voorrang moest worden gegeven?
Bordensteker
2 jaar geleden
Jawel, maar er staat in het eerdere antwoord alleen dat de scootmobilist voorrang heeft zoals een voetganger.
Er staat daar niet waaróm dat zo is. Een website van een leveracier van scootmobielen is een vrij zwakke onderbouwing bij een antwoord op een vraag naar juridische onderbouwing ‘als puntje bij paaltje komt’. En in het SeeMe blog staat zelfs helemaal niets over oversteken.
“Als scootmobilist ben je op de stoep rijdend gelijk aan een voetganger. Op het fietspad of op een rijbaan gelden dezelfde regels als voor een bestuurder van een bromfiets.”
Welnu: op het zebrapad is men op de rijbaan. Vandaar dat ik in dit geval de voorkeur geef aan het later gegeven antwoord van @BertvN omdat dat wijst op het bestaan van de terzake relevante RVV regel. Die regel is er juist omdat zonder die expliciete regel de vereiste juridische duidelijkheid ontbreekt.