mag je als je in duitsland aangehouden wordt en daar in de gevangenis komt niet naar nederland bellen?

bij een kennis van een kennis wordt dit verteld,hij was daardoor bijna een week vermist door haar,zij wist wel dat hij iets deed wat niet mocht en was bang dat er andere dingen gebeurt was.het is het land naast ons,begrijp het echt niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Zoals je het beschrijft heeft het verhaal een hoog via via gehalte. Nederland en Duitsland hebben sinds 1959 al specifieke afspraken over het behandelen van strafzaken van burgers van het buurland.

Bijgaand objectieve informatie van het ministerie van Justitie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wie in Duitsland is gearresteerd op verdenking van het
plegen van een strafbaar feit, heeft na het eerste verhoor
recht op rechtsbijstand.

Het Duitse strafproces verschilt van het Nederlandse
strafproces. Voordat u officieel wordt beschuldigd,
vindt er een onderzoek plaats. Het is mogelijk dat u tijdens
het onderzoek alleen contact heeft met uw advocaat
en met officiële instanties zoals de ambassade.

Op verzoek van een gevangene zou het consulaat-generaal moeten worden ingelicht. Vervolgens moet er een contactpersoon in Nederland worden aangewezen en alleen die persoon kan informatie krijgen.