Wat voor boete staat er op het tonen van een valse id-kaart aan een uitsmijter?

Als ze je pakken natuurlijk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel, als een uitsmijter erachter komt dat je id vals is en besluit die in te nemen en later de politie te bellen. Of mag dat ook niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Ten 1e.. de Uitsmijter kan je hiervoor nooit een bon geven, daartoe is hij niet gerechtigd.

Als hij de politie erbij haalt is het echter een ander verhaal, die kan dat wel, de precieze hoogte voor de boete weet ik zo niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de site: http://www.2link.nl/boetesinnederland.html

Staan de Nederlandse boete bedragen vermeld.

De boete voor het tonen van een valse id staat onder de kolom Diverse boetes, en staat er als volgt:

6. Valse identiteit opgeven € 190
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete voor een vals ID geldt alleen tov bevoegde instanties, niet tov de uitsmijter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is het strafbaar feit niet: "het opgeven van een valse identiteit." in het bezit is van een reisdocument waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat het vals of vervalst is, dan wel opzettelijk gebruik maakt van een niet op zijn naam gesteld reisdocument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is een uitsmijter niet eens bevoegd je ID te vragen, je bent niet eens verplicht je ID te tonen aan de uitsmijter, maar ja dan kom je er niet in natuurlijk. sterk wapen waar de uitsmijter misbruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@corenzo Je draait de wetgeving om. Iedereen mag om jouw ID-kaart vragen maar je bent niet verplicht om hem te tonen. Politie mag niet om je ID-kaart vragen behalve in omstandigheden die genoemd worden in de wet op de identificatie, als de politie in één van die omstandigheden ben je verplicht de ID-kaart ter inzage af te geven. Dus de uitsmijter is bevoegd om de ID-kaart te vragen enkel ben je niet verplicht om hem te tonen cq ter inzage af te geven, de huisregel is kan dan wel zijn dat de toegang tot het pand wegeren, denk hierbij ook aan de aanschaf van tabakswaar en / of alcoholhoudende drank, ook dan mag een verkoper vragen om een ID-kaart of de verkoop weigeren.

Andere antwoorden (3)

het is geen ambtenaar, dus een onbevoegde, Dus €0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag je paspoort alleen aan een bevoegde instantie afgeven, dus niet aan de uitsmijter. Houdt hij je ID dan is hij strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch mag in deze de uitsmijter de vervalste ID-kaart onder zich houden om te overhandigen aan de opsporingsdienst die ter plaatsen komt, dit mag iedere Nederlander. Ook mag je een persoon die een vervalste id-kaart toont staande houden en overdragen aan opsporingsdienst die ter plaatsen komt.
Geen, alleen de politie en Boa's (buitegewoon opsporings ambtenaar) mogen boetes uitschrijven. Ze mogen je hoogstens weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enigste wat de uitsmijter mag doen is jou de toegang tot de gelegenheid die jij binnen wilt gaan.

Als de politie erbij gehaald wordt heb je een groot probleem.

Ook al heb je de goede ID-kaart ook bij je, je bent in het bezit van een vervalst document, hier staat een gevangenisstraf op van maximaal 6 jaar.

Toegevoegd na 51 seconden:
Het enigste wat de uitsmijter mag doen is jou de toegang tot de gelegenheid die jij binnen wilt gaan.

moet zijn:

Het enigste wat de uitsmijter mag doen is jou de toegang weigeren tot de gelegenheid die jij binnen wilt gaan.