Wanneer kan ik een deurwaarder verwachten die alles in mijn huis in beslag neemt?

Ik heb niet over heen te komen schulden, die ik onmogelijk nog kan afbetalen, na een winkel gehad te hebben die geflopt is. (ik ben nog niet failliet officieel).
Brieven van deurwaarders genoeg. Wat oet er allemaal gebeuren voordat ze hier op mijn stoep staan met een gerechterlijk bevel dat ze alles in beslag komen nemen, en kan ik een beetje inschatten wanneer dat is?

Toegevoegd na 12 uur:
Betalingsregelingen treffen, daar ben ik allang voorbij. Sommigen hebben het al geaccepteerd, anderen niet (want veel te weinig). Ook de meeste betalingsregelingen heb ik niet kunnen nakomen, omdat het allemaal veel te veel is.
Bij gemeente ben ik al geweest. Kredietbank is nu 1 van de schuldeisers. Schuldhulpverlening mag ik momenteel niet in, omdat ik nog helemaal geen inkomen heb. Uitkering wel aangevraagd, maar dat kan even duren.

Op mijn bankrekeningen staat niets, allemaal in het rood. Maar kunnen ze, als ik straks een uitkering heb, de hele uitkering in beslag nemen dan? Is daar geen rechterlijk bevel voor nodig? En word ik daar van op de hoogte gesteld vantevoren, of staan ze echt zomaar op de stoep?

Schuldeisers bellen heeft in ieder geval geen zin meer, die willen alleen nog maar bloed.

Toegevoegd na 12 uur:
Die links geven alleen informatie over een faillisement. Nu ben ik officieel nog steeds niet failliet. Daarvoor moeten 2 schuldeisers dat aanvragen bij de rechtbank.
Betekend dit dat ze nog geen beslag kunnen nemen zolang je nog niet failliet bent, of wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Kimath
13 jaar geleden
Heb je al contact opgenomen met de schuldhulpverlening? Die kunnen je vast helpen met je problemen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vergeet dat WII spel voorlopig maar (zie je vorige vraag). Je hebt nu wel wat anders om je geld aan te besteden.

Het beste antwoord

verdere informatie kun je bekomen op
www.gerechtsdeurwaarder.bbforum.be
alwaar je vraag door mensen uit het vak kan worden beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede site.
Zou de belgische regels wel hetzelfde zijn als de nederlandse?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk liever hier, om verwarring te voorkomen: http://www.eengerechtsdeurwaarder.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
handige link!

Andere antwoorden (2)

Snel genoeg om DIRECT actie te ondernemen! Als je nog schuldeisers hebt dan kunnen die beslag laten leggen op je bankrekening. Als je een eenmanszaak had (en dus hoofdelijk aansprakelijk bent) kunnen ze je alles afnemen om de schulden te betalen.

Ga dus niet zitten afwachten wat er gebeurt, maar onderneem ZELF actie richting schuldeisers. Bel hen op en leg hen de situatie voor en probeer een afbetalingsregeling te treffen. Begin bij de belastingdienst, want die staat vooraan in de rij.

Vervolgens klop je aan bij de gemeente. Zij zullen je wellicht een schuldhulpverleningstraject aanbieden en samen met jou bekijken welke schulden je hebt en wat er aan afbetalingregelingen getroffen kunnen worden.

Zolang je niets doet wordt de situatie alleen maar slechter en zullen schuldeisers minder geneigd zijn om je tegemoet te komen. Zoek alle informatie die je nodig hebt en doe wat je kunt doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk ook hier voor meer informatie over faillissement: http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/6544-een-faillissement-wat-betekent-dat-voor-u.html

Let op: het einde van het faillissement betekent niet automatisch dat je dan ook schuldenvrij bent. Alleen als het faillissement is beëindigd na goedkeuring van een akkoord door de rechtbank is de schuldenaar echt van zijn schulden af. Bij een akkoord is namelijk de grote meerderheid van de schuldeisers akkoord gegaan met een gedeeltelijke betaling, de rest van de schulden zijn kwijtgescholden.

In andere gevallen blijven de schulden na het einde van het faillissement bestaan. Dit betekent dat schuldeisers de schuldenaar nog lang kunnen blijven achtervolgen met vorderingen tot betaling.

bron en lees meer:
http://www.mkbservicedesk.nl/375/schulden-failliet.htm

Toegevoegd na 17 uur:
N.a.v. je aanvulling: ja hoor. Ze kunnen bijv. beslag op je bankrekening laten leggen om je te dwingen om te betalen.

Toegevoegd na 17 uur:
Je faillietverklaring is nog een kwestie van tijd. Dan zal de curator alles gaan overnemen, dus ook je uitkering als je hoofdelijk aansprakelijk was (bij een eenmanszaak). Een faillietverklaring gaat via de rechtbank.

Sterkte!

Toegevoegd na 1 dag:
Je hoeft niet failliet te zijn om toch een beslag te krijgen. Zie mijn reactie bij dit antwoord. In beide gevallen (failissement en beslaglegging) is een gerechtelijke uitspraak nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De deurwaarder kan je verwachten als je meerdere brieven hebt gehad om te betalen eerst zal het een brief van een incassobureau worden en dan nog een. Daarna krijg je een brief met het verzoek om te betalen en daarin wordt gezegd dat anders de vordering uit handen wordt gegeven. daarop krijg je een brief van een deurwaarder. Ook dit kunnen er meerdere worden. Wanneer hij bij je aan de deur komt is moeilijk te voorspellen weet niet of je al een brief hebt gehad waarin wordt aangekondigd dat er anders beslag wordt gelegd. Als je die hebt gehad dan zal het binnen een maand wel gaan gebeuren. Als je failliet wordt verklaard zal een currator de boedel verder afhandel

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je geen zin hebt om langer te wachten vraag je zelf je faillisement aan.
ronron1212