Kan een vrouw makkelijk scheiden van een voortvluchtige echtgenoot?

Als een man voortvluchtig is voor de politie en justitie, i.v.m. drugs en/of geweldpleging, en de verblijfsplaat niet bekend is, kan de echtgenote dan zonder probemen op korte termijn van hem scheiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Na 3 maanden, zie bron www.rechtspraak.nl Procesreglement Scheiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
eigen ervaring verblijfplaats onbekend, gelukkig niet vanwege de redenen die door jou genoemd worden

Toegevoegd na 4 minuten:
De betekening 3 maanden dan he, maar bij een goede advocaat en snelle behandeling loopt de termijn niet erg op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een eenzijdig verzoekschrift neemt één van de partners het initiatief voor de scheiding en hebben zij samen geen afspraken kunnen maken. Er wordt dan door een advocaat een eenzijdig verzoekschrift tot echtscheiding opgesteld en ingediend bij de rechtbank. De advocaat zorgt er vervolgens voor dat de andere partij een kopie van het verzoekschrift krijgt. De huwelijkspartner kan bezwaar maken tegen het eenzijdig verzoek, ofwel verweer voeren. Als de echtelieden het niet eens kunnen worden over de te maken afspraken, kan de echtscheidingsprocedure soms wel meer dan een jaar duren. Het is dan mogelijk om via de advocaat een voorlopige voorziening te laten treffen.
Indien de partner is vertrokken naar een voor de verzoeker onbekend adres, wordt er een advertentie in een landelijk dagblad geplaatst. De verzoeker dient in zijn of haar verzoekschrift te vermelden dat en waarom het adres van de partner onbekend is, alsmede welke pogingen zijn gedaan om de verblijfplaats van die
persoon te achterhalen.
Amadea
13 jaar geleden
Nee op korte termijn niet integendeel het duurt vaak langer.
Ik ken persoonlijk iemand die dat graag wilde, haar man was niet te vinden er is zelfs een oproep in de staatskrant geplaatst.
Alles bij elkaar is ze 2 jaar bezig geweest om de scheiding erdoor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ex was in Ierland en onvindbaar.
Behalve in landelijke bladen moest de oproep ook in internationale kranten geplaatst worden, heeft mijn (pro deo) advocate allemaal geregeld.
Het heeft ongeveer een half jaar geduurd om de scheiding te krijgen.