Kan een jongedame van 16 jaar, een andere gezinsvoogd vragen, als ze niet tevreden is over haar huidige? en zo ja ook specifiek naar een vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

ff kort door de bocht:
Vragen om een andere voogd bij ontevredenheid: Ja.
Vragen om een specifieke voogd: Nee.

Sowieso kun je er om vragen; vanaf je 16e verjaardag MOET een rechtbank zo'n vraag serieus nemen.
De manier waarop je vraag behandeld wordt door Bureau Jeugdzorg en/of de jeugdrechter hangt af van vele factoren, sommige helaas wat minder professioneel dan anderen:
-je juridische status (vrijwillige of onvrijwillige toewijzing; is er sprake van OTS of VOTS?)
-je opstelling naar de behandelende instanties (als je tierend en vloekend van BJZ eist dat zij iets doen, verkleint dat je kansen aanzienlijk)
-de welwillendheid van de jeugdzorgwerkers die je te spreken krijgt.

Het loont in ieder geval om eens met de jongerentelefoon te bellen, of een bureau voor rechtshulp binnen te stappen; daar kunnen ze je helpen om duidelijk te krijgen wát je allemaal kunt doen.

En, vanuit mijzelf, de vraag aan jou: het kost bloed, zweet en tranen om een grote logge organisatie als bijvoorbeeld BJZ op die manier in beweging te krijgen (en ik heb "ervoor doorgeleerd", kun je nagaan!). Je moet de afweging maken of het 2 jaar je kapot knokken tegen zo'n reus en daarmee iedereen die je nog zou kunnen helpen tegen je in het harnas jagen, opweegt tegen 2 jaar je tijd uitzitten met een vervelende voogd die eens in de maand komt vertellen wat hij/zij vindt. Als je 18 wordt, wordt de voogdij automatisch opgeheven. Dan kun je haar/hem een kaartje sturen met de hatelijke groeten, en verder je eigen leven weer gaan proberen op poten te zetten.
Suc6 daarmee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. De ouders beslissen van een 16 jarige het gezinsvoogd. Natuurlijk kan ze wel met haar ouders overleggen.

Na haar 18e heeft ze geen voogd meer.