man en vrouw in gemeenschap gehuwd doch appartement koop slechts op naam van de man gezet door de notaris bij gemeenschap van goederen, kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Ja hoor, geen punt. Zolang het huwelijk stand houdt is het huis ( de waarde ervan) deel van de gemeenschap van goederen. Na einde huwelijk ( overlijden of echtscheiding) wordt het totale gemeenschappelijke vermogen gedeeld in twee gelijke delen.
Mocht tijdens het huwelijk sprake zijn van grote schulden waarop crediteuren aanspraak willen maken, ook dan wordt het huis gewoon als gemeenschappelijke waarde berekend. Zijn er geen problemen, dan is degene van wie het huis is ( op naam staat) degene die het beheer en beschikking over het huis heeft, dus de zeggenschap er over heeft. Is het de echtelijke woning, dan is er weer gemeenschappelijke beschikking over het huis. Maar financieel is het gewoon onderdeel van het totale vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verdeling huis bij gemeenschap van goederen:
Als u woont in een koophuis dat geregistreerd staat op naam van één van beide partners hoeft het huis niet verdeeld te worden. Het is dan van de partner op wiens naam het huis staat. Als het huis op beide namen is geregistreerd moet het huis wel verdeeld worden, net zoals bij de gemeenschap van goederen.

Te vergelijken met bijvoorbeeld een schenking aan 1 van de in gemeenschap van goederen levende echtgenoten. Deze persoon kan een schenking krijgen mét uitsluitingsclausule. Ook wel privé-clausule genoemd. De schenking wordt dan voor de 'kouwe kant' buitengesloten bij echtscheiding.
fisbel
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De waarde van de woning moet wel worden verdeeld als de niet-eigenaar heeft meebetaald aan de aflossing van de hypotheek of een verbouwing aan de woning.
fisbel
10 jaar geleden
Maar dat staat er niet bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op deze site staan behoorlijk wat tegenstrijdigheden, om over knoeperts van fouten maar niet te spreken.
echtscheiding.nl/huwelijk/huwelijkse-voorwaarden
fisbel
10 jaar geleden
Is het hieronderstaande dan onjuist? Dit stukje uit de link was basis voor mijn antwoord. Verdeling huis bij gemeenschap van goederen

Als u woont in een koophuis dat geregistreerd staat op naam van één van beide partners hoeft het huis niet verdeeld te worden. Het is dan van de partner op wiens naam het huis staat. Als het huis op beide namen is geregistreerd moet het huis wel verdeeld worden, net zoals bij de gemeenschap van goederen.
Ik ken de redenen niet, maar het kan. Dit blijkt alleen al uit het feit dat de notaris het gedaan heeft.
De vraag doet zich voor, wie van beide echtgenoten bevoegd is over de goederen der gemeenschap te beschikken. Wie is bevoegd het huis dat alleen op naam van één echtgenoot staat, te verkopen? Dat is de echtgenoot op wiens naam het staat. Daarbij maakt het niet uit of het huis vóór of na de huwelijkssluiting is verkregen. En alleen de persoon op wiens naam het huis staat is bevoegd een hypotheek op dat huis te vestigen. De wet zegt dat degene van wiens zijde een goed in de gemeenschap is gevallen, bevoegd is daarover te beschikken.
Ook op deze regel bestaat een uitzondering.
Is een tot de gemeenschap van goederen behorend onroerend goed met de toestemming van de echtgenoot op wiens naam het staat, dienstbaar gemaakt aan het beroep/bedrijf van de andere echtgenoot, dan berust het bestuur over dat onroerend goed:
Bij de echtgenoot-beroepsbeoefenaar voor zover het betreft de normale beroeps/bedrijfsuitoefening;
Voor het overige (bij verkoop bijvoorbeeld) bij de echtgenoten tezamen.