Als je Nederlandse wetsartikelen bedoelt, dan is dat met name artikel 41 van ons Wetboek van Strafrecht aangaande noodweer en noodweerexces:

"Wetboek van Strafrecht

Artikel 41

1) Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2) Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boris heeft al het goede antwoord gegeven ik denk echter dat artikel 40 ook op zal gaan.
Art. 40; Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedwongen.
Ik kan me vergissen, maar als je door een groep mensen wordt aangevallen heb je ook het recht je te verdedigen.
amc
13 jaar geleden
Zoals al gezegd is, heeft artikel 41 Wetboek van Strafrecht inderdaad betrekking op het recht tot zelfverdediging.

Dit is echter geen ongelimiteerd recht, er moet sprake zijn van proportionaliteit en subsidiariteit. Dit houdt in dat de verdediging met een redelijk middel voor een redelijk doel geschiedt. Je mag dus niet iemand die met zijn vuisten vecht doodschieten, er is dan niet proportioneel gehandeld.

Bovendien dient er subsidiariteit te zijn. De verdediging dient een laatste noodzakelijke oplossing te zijn. Als er minder zware manieren zijn om bescherming te bieden tegen een aanval, dien je deze aan te wenden. Als er een mogelijkheid tot vluchten is, dien je deze mogelijkheid aan te grijpen en niet de aanvaller knock out te slaan.

Het enkele feit dat een persoon met een mes in zijn handen staat, geeft je overigens geen recht om jezelf te verdedigen. Deze persoon dient dusdanig dreigend over te komen, dat een verdediging noodzakelijk is. Hierbij moet je denken aan het feit dat hij met het mes op jou gericht op je af komt gerend, ongeacht of je al geraakt bent of niet.