Stel je bent in Tunesie op reis en je paspoort verloopt aldaar. Krijg je op de ambassade een nieuw paspoort of krijg je dan een tijdelijk paspoort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (5)

Je zal een nood document krijgen. Het nieuwe paspoort moet je aanvragen bij de gemeente van inschrijving.

Zelf en ik woonachtig geweest in Engeland toen mijn paspoort verliep. Via de ambassade wel een nieuwe gekregen, omdat ik geen NL inschrijving had. Dit gaat echter via Nederland en kan tot 2 maanden duren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: Je zal moeten aantonen dat je niet naar huis kan reizen om daar een nieuw paspoort aan te vragen. Het beste is om van tevoren te zorgen dat je een geldig paspoort hebt. Dit is overigens in vele landen plicht; Je paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn van dag vertrek.

Toegevoegd na 24 minuten:
kleine toevoeging na lezen ander antwoord: Bij ING kan je aangeven dat je eenmalig een groot bedrag wilt opnemen. Dan kan je je maximum bedrag voor een transactie verhogen. Dan kan je dus wel in een keer 1500E pinnen. Dat si zowieso verstandig: Als jij in dat soort landen flink gaat pinnen, loop jet het risico op een pasblokkade, omdat ze er vanuit gaan dat je pas gejat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is inderdaad correct.

Maar ik wil wel even toevoegen dat je Tunesie helemaal niet in komt als je paspoort niet voor voldoende tijd geldig is. Die situatie die jij schetst zou zich technisch gezien dus helemaal niet voor kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal vertellen wat ik weet over een soortgelijke situatie in Amerika. Een stel reisde met nog voldoende geldigheid van de paspoorten door Amerika, wel net voldoende.
Want toen een vlucht van het vliegtuig werd gecancelled, bleek daarna zijn paspoort verlopen.
Hij heeft ervoor in de gevangenis gezeten en het werd een heel drama. Details ben ik kwijt.

Het lijkt me dat Tunesie nog veel strenger zou kunnen zijn, dus verleng je paspoort zodat het een heel lange geldigheidsduur heeft, voor eventualiteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal een tijdelijk paspoort zijn...aangezien er een tijdje over heen gaat voor je nieuwe paspoort klaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal moet je paspoort nog 3 maanden geldig zijn als je vakantie begint. Als je dus van plan bent langer weg te blijven, moet je eerst een nieuw paspoort aanvragen. Dat is de veiligste manier (wil je niet in de gevangenis belanden zoals in Ineke's antwoord)