ben je strafbaar als je 2 agenten in de auto vast ziet staan in de sneeuw en je helpt ze niet?

die agenten zitten in de auto en komen er ook niet uit.
ze blijven gas geven maar helpt niet, ben je dan verplicht om ze te helpen?

en als ze je vragen om te helpen mag je dan nee zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt dat nou uit, of het agenten zijn of andere mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat agenten een bonnenboek bij zich hebben? die kunnen daarmee dus boetes uitschrijvem? best logisch toch? los daarvan heb ik niet gezegd dat het wat uitmaakt ik geef nu alleen een voorbeeld over agenten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben er nie bang voor maar ben ook niet het type mens dat boven de wet staat en dus geen boetes kan krijgen of klinkt dit niet logisch?

Het beste antwoord

Lijkt me niet verplicht zolang ze niet onderweg zijn naar een spoedgeval..
Het word iets anders als ze om hulp vragen maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Meestal kost het alleen geld als ik ze tegenkom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je bent het niet verplicht alleen uit beleefdheid kun je het doen net als bij andere mensen elkaar helpen is niet verkeerd hoor maar wel beleefd
ronron1212
13 jaar geleden
volgens mij hoeft dat niet.
ze hebben voldoende communicatiemiddelen om zichzelf te redden.
Zolang je geen levensbedreigend situatie vermoed
hoef je echt niet te helpen.
maar zodra ze dus hulp vragen ben je wel erg aso als je niet helpt of het nu agenten zijn of niet.
Als je in staat ben te helpen moet je helpen
Al zou het alleen al een kwestie van fatsoen zijn

Je moet wel een hele goeie reden hebben om ze dan niet te helpen
of als je echt niet kunt goede reden dus
om aan alternatief te bedenken
Vooral als je die agenten dus hinder in het uitvoeren van hun functie door passief te blijven zal je dat zeker worden aangerekend.
13 jaar geleden
Nee hoor, je bent niet strafbaar als je mensen niet helpt.

Je bent niet strafbaar als je iemand in de kou laat staan.

Je bent niet strafbaar als je net doet alsof je niets ziet.

Je bent niet strafbaar als je denkt: los het maar lekker zelf op.

En dan maakt het helemaal niks uit of het nou agenten zijn of andere hulpverleners, of brandweermannen of ambulancepersoneel of gewoon andere mensen, wat voor mensen dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met jouw antwoord eens, zowel de tekst als de intonatie. Vooral niet boos worden als anderen jou dan ook laten barsten als jij in problemen komt.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed +
Je bent niet strafbaar om niet te helpen.
Je bent alleen strafbaar als je mensen in nood niet helpt, en dat lijkt me hier niet het geval.
Anders wordt het als 1 van die agenten je vraagt om te helpen (zal die zelf ook wel uit de auto moeten komen om te helpen). Dan ben je het wel verplicht want je weet niet of er een noodsituatie zich voordoet waar zij snel heen moeten.

Blijft natuurlijk dat het wel netjes is om te helpen.
Er gaan nu een filmpje op Youtube rond waarin een politieauto zoiets doet als jij omschrijft. Daar roepen zelfs mensen naar omstanders om NIET te gaan helpen. Das dus niet netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er géén sprake is van een noodsituatie ben je in principe niet strafbaar.

Wèl zou het kunnen dat je zogeheten onrechtmatige daad pleegt.

Dat is, globaal gezegd, een doen of een NALATEN van iets, waardoor een derde SCHADE ondervindt.

Het bedrag van de door jouw nalaten ontstane schade kàn mogelijk voor jouw rekening komen.

De onrechtmatige daad behoort echter niet tot het strafrecht, zodat er géén strafrechtelijke sanctie mogelijk is. In die zin ben je dan dus NIET strafbaar

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent tot helemaal niet verpicht in deze situatie zou wel mooi wezen als dat anders was.
de beste manier omdat te beargumenteren is de situatie te overdrijven
Ze zouden je dan ook gelijk een pet en een jas geven als je bij een alocohol nuchter genoeg bent om te helpen als ze iemand tekort komen of als je in de buurt bent als er rellen zijn en ze de situatie ff niet onder controle hebben.
duidelijk genoeg?
:-)

Toegevoegd na 2 minuten:
pet en jas kunnen geven