Mag je wettelijk gezien een fiets die niet op slot staat meenemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
27.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... of een auto met een open deur? Of als iemand z'n huis is vergeten af te sluiten, mag je dan naar binnen en alles leeg rausen? Kom op heej....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet andermans kinderen niet die buitenspelen, die staan ook niet op slot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH: dat is bij een huis heel duidelijk - kom je binnen door een deur of raam te slopen of zo, dan is het inbraak. Kom je binnen door een openstaand raam of een deur die open staat, dan is het insluiping.
Geen slot is niet gelijk aan 'neem maar mee'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo: ik weet niet helemaal hoe je het bedoelt, maar ik was behoorlijk verbaasd over de vraag van vraagsteller.
Het is toch totaal duidelijk, dat je met je p*ten van het eigendom van een ander afblijft???? Dus vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH: dat is precies wat ik bedoel. Het lijkt kennelijk voor de vraagsteller geen diefstal omdat er geen slot op zit, maar als je een huis door een open deur ingaat terwijl je daar niets te zoeken hebt, is dat insluiping en strafbaar, net zoals een fiets meenemen die niet van jou is, diefstal is. Ongeacht of ie op slot zit of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee. Ik begreep je dus inderdaad niet helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen gaat er hier van uit dat het hier gaat om een fiets van een ander. Stel eens dat hij/zij zijn/haar fietssleutel kwijt is terwijl haar fiets ergens op slot staat. Mag je dan wettelijk gezien jouw fiets oppakken en ermee naar huis lopen/in de auto laden? Ik denk dat het vaak moeilijk is om aan te tonen dat het jouw fiets is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je door een huis naar binnen gaat om het te gebruiken en om er in de wonen is ander verhaal.
Dan kraak de woning. Als een fiets ergens zonder slot staat kan je die toch ook gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noop, dat heet stelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietser12: kraken mocht vroeger, als je kon _aantonen_ dat een pand minimaal een jaar leegstond. Als dat 11,5 maand was, werd je er zonder pardon weer uitgezet met een dagvaarding wegens huis- of lokaalvredebreuk aan je broek.
Een fiets zonder slot is niet hetzelfde als een 'witte fiets' zoals ze die bij de Hoge Veluwe hebben of hadden: die kon je gewoon gebruiken. Maar die mocht je ook niet meenemen naar huis.
'Geen slot' is niet hetzelfde als 'geen eigenaar'.
Als jij je portemonnee, mobiel, of je boodschappen even ergens neerzet/neerlegt, dan mag ik die ook niet pakken - domweg omdat ze niet van mij _zijn_.

Het beste antwoord

Een fiets die niet op slot staat kan je zien als een gevonden voorwerp.
Zomaar meenemen mag niet maar je mag dit voorwerp wel veiligstellen, dus in jouw schuur zetten.
Je moet dan wel aangifte doen van het gevonden voorwerp, komt binnen 1 jaar niemand zijn eigendom ophalen, dan wordt het van jouw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan zijn dat iemand vergeten is de fiets op slot te zetten, maar de kans is groot dat het om een gestolen fiets gaat.
Een foto maken voordat je de fiets meeneemt is verstandig, ook omdat er een kans is dat jij aangehouden wordt als je de fiets vervoert nog voordat je aangifte hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, Jackd. Je mag zeker ook een woning die niet goed afgesloten is binnen gaan om de waardevolle spullen veilig te stellen... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een woning waarvan de voordeur openstaat, verder niemand aanwezig is, maar er is wel iets duurs door het raam zichtbaar is: Ja dan wordt het zeer op prijs gesteld dat je dat veilig stelt. In dit geval natuurlijk 112 bellen en wachten op de politie. Op precies de manier die ik in mijn antwoord omschrijf is er bij mijn ouders een gestolen fiets teruggekomen.
Iemand was zo aardig een redelijk dure fiets die niet op slot stond "veilig te stellen" en aan te geven. Ik zeg niet dat je een fiets met sleutels erin zomaar mee mag nemen, meestal is het genoeg om ff de kapper waar de fiets naast staat binnen te lopen met het bosje sleutels..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigste juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks de vele duimpjes omlaag vind ik dit wel het enige mooie antwoord.
Als je dit vergelijkt met de rest, is de rest allemaal maar wat aan het blaten: Nee dat mag niet/een huis ga je ook niet binnen Jij bent de enige die er een link van de overheid bijgevoegd heeft. Bedankt!

Andere antwoorden (9)

Als het niet jouw fiets is, NEE.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is nog steeds niet zo dat iets wat op straat staat van iedereen is.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, iets dat op straat staat
12 jaar geleden
Nee. Je mag geen eigendommen van anderen zomaar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je steelt dan een fiets
( wat als het jouw fiets is )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit mag niet. Het is niet jouw eigendom en je kunt deze dan ook niet zomaar toe-eigenen.

Wat overigens wel leuk is om te weten: Wanneer je je fiets niet op slot zet kun je ook een bekeuring krijgen voor uitlokking tot diefstal. Ongelooflijk, maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron voor dat laatste?
Wij zijn pas fietsen op slot gaan zetten en huizen gaan afsluiten toen mensen dit soort gedachten kregen.

In de kleine dorpen kan je nog steeds je fiets onafgesloten achterlaten. De fietsen die dan worden meegenomen zijn gepakt door mensen, vaak uit de stad, die het mijn niet van het dijn kunnen onderscheiden.

Wat niet van jou is, moet je gewoon afblijven. Ook niet veilig stellen. Hij is veilig zolang er niemand aankomt dan alleen de eigenaar!
12 jaar geleden
Je kunt het vinden in Artikel 310 wetboek van strafrecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet van alles afblijven wat niet van jouw is.
Dus ook een fiets die niet op slot staat,lekker laten staan.
Bel evt. de politie maar blijf van andersmans spullen af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan een mooi juridisch steekspel uit ontstaan, zoals al uit de antwoorden blijkt zijn er twee zaken die spelen.

1 Een fiets meenemen en gebruiken zal gezien worden als diefstal, strafbaar dus.

2 Een fiets die al geruime tijd onbeheerd, ongebruikt en niet afgesloten op een openbare plek staat kan gezien worden als een voorwerp dat zoek is geraakt.
Een dergelijke fiets aan de hand meenemen naar huis en direct bij de gemeente aangifte doen van vondst is dan niet strafbaar.

Zoals je ziet zijn er twee mogelijkheden, het gebruiken van de fiets duid op wederrechtelijk ontvreemding van een voorwerp voor eigen gewin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dit mag niet, de fiets is niet van jou.
de persoon van wie de fiets is zal waarschijnlijk niets vergoed krijgen van de verzekering, omdat het zijn eigen schuld is dat de fiets niet op slot stond, maar het blijft diefstal.