Is dit een bromfiets/fiets pad of een fietspad?

Ik ben bezig met het leren van theorie voor bromfiets, en toen ben ik op Streetview wat gaan kijken naar wegen bij ons in de buurt. Toen kwam ik dit tegen: een (brom?)fietspad met aan het begin een bord met verplicht fietspad en op het einde een bord met verplicht bromfiets/fiets pad. (zie afbeeldingen). Waar moet ik nu vanuit gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (6)

als fit een on onderbroken (brom)fietspad is,zonder kruisingen, krijg jij hier nooit een boete. De situatie is dan dusdanig onduidelijk dat de rechter de zaak zal seponeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bromfiets/fietspad denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat hier een foutje gemaakt is door de wegbeheerder.
Dit is natuurlijk een situatie die helemaal niet kan en veel onduidelijkheid oproept.
Óf het moet zo zijn dat vanaf de ene kant het voor bromfietsen verplicht is het fietspad te nemen en het vanaf de andere kant het niet is toegestaan met de bromfiets van het pad gebruik te maken.
Ik ken een situatie waarin het aan de ene zijde van de weg verplicht is met de bromfiets van het fietspad gebruik te maken en aan de andere zijde moet je gebruik maken van de weg en is het fietspad verboden voor bromfietsen.
Als ik jou was zou ik er melding van maken bij de gemeente en hen eens vragen wat hier nu de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal is correct met uitzondering van deze regel: "Of het moet zo zijn dat vanaf de ene kant het voor bromfietsen verplicht is het fietspad te nemen en het vanaf de andere kant het niet is toegestaan met de bromfiets van het pad gebruik te maken." Dit kan nooit zo zijn, een bromfietser mag ook halfweg zijn bromfiets draaien en terug rijden, in jou beredenering zou hij strafbaar zijn zonder dat hij weet dat hij iets verkeerd heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan deze situatie wel optreden. Of de bromfietser een boete kan krijgen? Niet als hij aan kan tonen dat hij omgekeerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan ik mij in beide reacties wel vinden alhoewel het in de praktijk waarschijnlijk wel heel moeilijk zal zijn om te kunnen bewijzen dat je halverwege bent omgedraaid.
Gaat dit om dezelfde weg, of is de tweede foto de weg waar de eerste op uitkomt?

In het eerste geval zou ik zeggen dat je het best het bord kan volgen vanaf de richting waarin jij komt aanrijden. Dus vanaf de ene kant wel en vanaf de andere kant niet. Ik zou dan ook contact opnemen met de gemeente. Die heeft vaak een afdeling speciaal voor dit soort fouten.

Als het een andere weg is en geldt duidelijk dat het een een fietspad is en de ander een brom-/fietspad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag de wet niet zelf interpreteren. De bovenste foto is een verplicht fietspad waar je als scooterbestuurder niet op mag. Je gebruikt dus de naastgelegen weg. De onderste foto is een verplicht (brom-)fietspad, waar je als scooterbestuurder op moet rijden. Natuurlijk is het wel onlogisch, maar goed, als het ene bord duidelijk maakt dat je er moet rijden in die richting en het andere duidelijk maakt dat je dat niet mag in de tegengestelde richting, dan dien je dat op te volgen.

Interessanter is de vraag als je halverwege het verplichte (brom-)fietspad omdraait. Je kunt nooit aan de andere kant het bord hebben gezien wat jou verbiedt de andere rijrichting te nemen. In dat geval kon je het niet weten, maar omdat je de wet dient te kennen, levert het je in theorie wel een bekeuring op.

Je moet dus gewoon de borden volgen zoals gegeven. Ik ken plekken genoeg in Nederland waar naast het verplichte fietspad een weg ligt waar je als voetganger, fietser en bromfietser niet mag rijden. Waar je dus als scooterbestuurder moet rijden, daar heeft niemand over na gedacht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn allebij een verplicht fietspad