Kan de nieuwe partner verantwoordelijk worden gehouden voor alimentatie?

Als een man een tweede huwelijk aangaat en zijn 'nieuwe' vrouw heeft een beter inkomen dan hij, kan zijn dan verantwoordelijk worden gehouden voor het betalen van de alimentatie wanneer hij het niet op kan brengen? En zo ja, is dit dan op te heffen door te trouwen onder huwelijkse voorwaarden?

Weet eigenlijk niet hoe ik op deze vraag kwam maar ben wel nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Wanneer je niet verantwoordelijk wilt zijn voor de financien van je partner zul je of niet trouwen ofwel op huwelijkse voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen antwoord op de vraag. Waneer je niet getrouwd bent ben je wettelijk niet verantwoordelijk voor het al dan niet betalen van verplichtingen van de partner. Ook niet bij een bestendige relatie.
De man heeft kinderen bij zijn ex. Je bent nu met die man zo lees ik het. De man heeft dus kinderen dan is hij verantwoordelijk voor de alimentatie. Ik weet niet wat hij verdiend en wat de alimentatie is maar die zal best op elkaar zijn afgestemd. Jij bent nooit verantwoordelijk voor de alimentatie het zijn niet jou kinderen.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde redenatie, bovendien is er wat in de volksmond kinderalimentatie wordt genoemd, maar wat ook wel onder andere namen bekend staat en partneralimentatie, beide zijn verschillend. Beide zijn echter wel verplichtingen die vatbaar zijn om onder de gemeenschap van goederen van een nieuw huwelijk te vallen.
ronron1212
13 jaar geleden
Die verplichting heeft de geen die kinderen heeft. Partner alimentatie is niet altijd verplicht. Kinder alimentatie wel. Maar als nieuwe partner heb je geen verplichting aan de kindrenen van je partner uit een vorig huwelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me dus af Ronron. Het gaat trouwens niet over mij, ik heb er niets mee te maken, het is een hypothetische kwestie die denk ik, in de huidige maatschappij veel voor zal komen. Maar ik zat zomaar eens te denken, stel dat die man een 'vrij' beroep heeft met wisselende inkomsten of een eigen bedrijf wat op de fles gaat bv. dan heeft hij dus geen of minder inkomsten en kan dus misschien de alimentatie niet meer betalen. Maar goed, in die gevallen is het wellicht sowieso al verstandig om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet in ieder geval dat het voor veel andere schulden wel geldt, stel ik ben alleenstaand, ik heb schulden, ik ga trouwen in gemeenschap van goederen, de schulden vallen dan in de gemeenschap, tenzij bijzondere verknochtheid zich hiertegen verzet.
ronron1212
13 jaar geleden
zie hierbij
http://www.alimentatie.nl/page?2,1166/Kinderen/nieuwe_partner_versus_kinderalimentatie
ronron1212
13 jaar geleden
Ja schulden dat klopt maar dat is iets heel anders in de wet. Je accepteert de schulden van een ander als je in gemeenschap samen verder gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zijn er genoeg uitspraken waarbij de rechter bepaalt dat de alimentatiebetaler hertrouwt met een parnter die zelf vermogen of inkomen heeft, waardoor zijn draagkracht voor alimentatie verhoogd wordt. Dit is uiteraard indirect, maar de rechter zegt in zo'n geval tegen de nieuwe partner dat zij/hij dan verantwoordelijk wordt voor het levensonderhoud e.d. van het nieuwe huwelijk, waardoor de alimentatiebetaler meer overhoudt en dus meer aan zijn ex kan betalen. Indirect komt het dan dus voor rekening van de nieuwe partner.
ronron1212
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al de kosten voor de ex die gaat samenwonen worden minder hij heeft geen eigenhuishouden meer daar door wordt zijn draagkracht groter. Maar de nieuwe partner is niet verantwoordelijk voor de alimentatie. Wel voor de helft van de kosten van het eigen gezin wat ze met de nieuwe partner begint als ze een eigen inkomen heeft. Als ze dat niet heeft daalt de draagkracht van de ex