moet de politie je aanhouden als ze je op heterdaad betrappen bij het plgen van een misdrijf?

rijden tijdens rijontzegging van 9 maanden door alcohol....dus te vroeg weer gaan rijden terwijl het rijbewijs ingevorderd is, mochten ruilen van plaats en verder rijden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

ja als ze je aanhouden wel
ronron1212
13 jaar geleden
Typisch geval van geluk. Het had heel slecht voor je kunnen aflopen. Eigenlijk had het wel gemoeten, maar de agent heeft om wat voor reden dan ook je laten gaan.

Ik zou snel een paar loten gaan kopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet een staandehouding plaatsvinden, anders is er nooit vast te stellen dat jij - jij bent. Als je op afstand gesignaleerd wordt als bestuurder waarvan men weet / denkt dat je een rijontzegging hebt is dit nooit met zekerheid te zeggen. De bestuurder kan b.v. je tweelingbroer, gelijkend familielid, of ander gelijkend persoon zijn.
Er staan overigens wel zware straffen op het plegen van een misdrijf !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijlijk was de werktijd van deze diender bijna
voorbij en had hij geen zin om die hele papierwinkel in te vullen.
Een (onverdiend) mazzeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de letter van de wet, had deze diender jou moeten bekeuren, dan wel staande moeten houden.
Nu hebben de dienders hierin een bepaalde vrijheid, gelukkig, die door het meerendeel van de dienders, goed word toegepast.
jij hebt netjes opgebiecht dat je eigenlijk nog niet mog rijden, maar misschien doordat jij niks had gedronken, netjes je gordel droeg, niet te hard hebt gereden, deze jou gewoon netjes een waarschuwing ervoor hebt gegeven.
Hetzelfde zie je terug bij wegmisbruikers of Blik op de Weg, dat 1 persoon meerdere overtredingen begaat, maar voor 1 feit bekeurd word, en de rest afgedaan word met een waarschuwing.

maar had je een diender gehad, die volgens het boekje zou handelen, had het er nu slecht voor je kunnen uitzien..
Want dan was je rijontzegging per definitie al verlengt geworden met een jaar, plus een fikse geldboete..

Maar niet voor het een of ander, je weet toch, dat als jij rijd met een rijontzegging, jij totaal niet verzekerd bent ??
Ook al is je auto verzekerd, als jij de bestuurder bent op dat moment, voldoe jij niet aan de belangrijkste eis van de verzekering, namelijk het niet in het bezit hebben van een geldig rijbewijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhouden is niet perse nodig. De politie moet je identiteit vaststellen en tevens moet er een verklaring opgenomen worden. Dat kan ook op straat. Verklaring kan op straat in concept opgenomen worden. Uiteindelijk moet de verklaring wel ondertekend worden door u. Dat kan de concept verklaring zijn, of de uitgewerkte verklaring, die de agent op het bureau zal uittypen.

Vervolgens zal er dossier worden opgemaakt en dat zal worden gestuurd naar het OM.

Waarschijnlijk is u op straat medegedeeld dat er dossier opgemaakt gaat worden.

Als het horen op straat niet volledig is afgerond, dan kunt u later nog als verdachte op het bureau ontboden worden.

Helaas voor u, maar ga er maar niet vanuit dat de politie zo'n ernstig misdrijf met een waarschuwing afdoet.
AlphaLimaSierra