het zijn beide regels, echter zijn weten geschreven regels en normen ongeschreven regels.

Toegevoegd na 42 seconden:
weten = wetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn voorschriften hoe je je moet gedragen, wat je wel mag of moet doen en wat je niet mag of moet doen.

Belangrijkste verschil is dat een wet ook een afspraak is die door de overheid is vastgelegd met daarbij een sanctie voor degene(n) die zich niet aan die wet houden.
itsme
13 jaar geleden
normen horen bij normen en waarden. Elke cultuur heeft z`n eigen waarden. Zo vinden de meeste Nederlanders het belangrijk dat mannen en vrouwen gelijk behandeld worden. De norm is dus gelijke behandeling ongeacht sexe. Normen worden dus gebaseerd op de waarden. In een land zoals bv. Nederland vinden ze dat sommige normen zo belangrijk moeten zijn dat het wetten worden. Dus de antidiscriminatiewet in dit geval.

Normen zijn dus gedragsregels binnen een (sub)cultuur/groep. Wetten zijn de normen die door een gehele samenleving belangrijk genoeg worden geacht om opgenomen te worden in een wetboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetten weerspiegelen ons normen.