Als je een aangifte heb gedaan tegen een persoon vanwege bedreiging en je wil die weer intrekken, ben je dan strafbaar, wordt je dan hiervoor vervolgd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Als je aangifte vals was, dan wel ja.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan je een eenmaal gedane aangifte niet meer intrekken.
bamibal
13 jaar geleden
nee dan ben je niet strafbaar.. ze zullen wel de reden willen weten..misschien doe je het uit angst..
of omdat je weer vrede hebt gesloten met deze persoon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Een aangifte kun je niet zomaar intrekken. Als je een aangifte wil intrekken zul je je moeten wenden tot de Officier van Justitie en schriftelijk moeten motiveren, waarom je de aangifte wil intrekken. Het is vervolgens aan de Officier van Justitie om te beslissen, of hij gehoor geeft aan het verzoek, of alsnog tot onderzoek en vervolging overgaat.

Als je een aangifte in wil trekken ben je niet strafbaar.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee, je mag een aangifte altijd weer intrekken.
Het kan zijn dat je het inmiddels hebt uitgepraat met die persoon of dat je elkaar verkeerd hebt begrepen (?!)

Je bent alleen strafbaar als je een valse aangifte doet, dus iets verklaard dat niet klopt.

Pas wel op voor het jojo-effect (aangifte doen, weer intrekken, aangifte doen, weer intrekken enz.)