Heeft protest enige kans van slagen (zie toelichting)?

Iemand die ik ken zat in de volgende situatie:

Hij reed voorbij een benzinestation ergens in de stad in het schemerdonker, er stond een onherkenbare politieauto.

De agenten in de auto menen hem te hebben zien rijden zonder gordel (let wel hij start zijn auto niet eens als hij en alle passagiers de gordel niet omhebben, daarop heb ik nog nooit een uitzondering meegemaakt met deze persoon).

De agenten volgen en geven 200 meter verderop een stopteken, hij doet daar zijn gordel af en stapt uit om met ze te praten. Hij krijgt een prent van 90 euro (en 6 euro voor het CJIB).

Ik weet dat hij weinig kans maakt, maar als de agenten beweren hem gezien te hebben zonder gordel dan moeten ze hem toch ook gezien hebben toen hij (in hun lezing) de gordel naderhand snel om heeft gedaan toen ze achter hem zaten met hun onopvallende auto? Of op zijn minst moeten ze hem zijn gordel hebben zien losmaken toen hij uitstapte na het stopteken.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties en wat zijn de kansen om hiertegen toch nog in protest te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer hij in staat zou zijn te kunnen aantonen of liefst zelfs bewijzen dat het technisch onmogelijk voor die agenten moet zijn geweest een overtreding te kunnen waarnemen..ja dàn maakt hij een redelijk grote kans dat de beide heren bakzeil halen.

Bewijzen/aantonen kan hij door:

1 B.v. weerapporten op te vragen waarmee hij aantoont hoe donker het daar was.

2 Getuigen onder ede zijn bewering te laten bevestigen.

Heel veel kans geef ik hem niet..maar ik zelf zou zeker ook niet een onverdiende bekeurig zonder enige vorm van protest pikken/accepteren.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben bang Martijn,dat daar geen discussie over mogelijk is.
Hij trekt altijd aan het kortste eind, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet geschoten is altijd mis...maar hij staat tegenover de politie, en daar win je het niet van, maar nogmaals, hij kan t proberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier moet je tegen in gaan.
niet geschoten is altijd mis toch?
Waren er getuigen bij?

Een maat van mij kreeg ook eens een prent voor iets wat die niet had gedaan.
Als hangjeugd zijnde stonden we ergens te hangen en opeens kwam er politie, iemand gooide wat papier(wat al op de grond had gelegen, soort foldertjes, weg.
De politie gaf toen de verkeerde persoon een boete, hij is daar vol tegen ingegaan, maar op dat moment bleef de politie bij hun standpunt.

Ik weet niet meer precies hoe hij het heeft afgehandeld maar de boete is wel geseponeerd (als ik het goed zeg).
Zonder dat er echt getuige bij moesten komen.
Jij daar in tegen kan hem wel steunen en mede met andere aantonen hoe strikt die is met het dragen van de gordel.

Je moet je voorstellen dat er echt heel veel boetes binnenkomen bij justitie, er is eens iets over op tv gekomen dat als je ergens een verkeersboete voor heb gehad en je er vervolgens tegen in gaat deze boete vrij snel zal worden ingetrokken.
Dit komt er met name door omdat justitie niet de tijd heeft om overal verder op in te gaan.
Er zullen dagelijks meerdere klachten worden ingediend tegen "onjuist" gegeven boetes.
Justitie heeft er over het algemeen niet genoeg tijd voor om ze echt te behandelen waardoor ze al vrij gauw denken van, laat maar.

Dus als ik hem was zou ik er vol tegen in gaan, ik kan je geen succes garanderen maar wel vertellen dat er een mogelijkheid bestaat dat ze het seponeren.

Zorg er wel voor dat je het goed aanpakt, dus als je een klachtbrief stuurt of iets dergelijks laat het dan professioneel lijken, dat werkt beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen schijn van kans. Bij de rechter is het woord van de agent heilig.