Kan je als belg zomaar wonen en werken in Nederland?

Hoe zit het met verzekeringen, de auto die op belgisch kenteken staat enzoverder ... Is er duidelijke info hierover te vinden op internet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat. Als je hier werkt, val je vanzelf onder de werknemersverzekeringen van Nederland. Als je hier woont, val je ook onder de verplichte volksverzekeringen vanaf dat moment. Dat is nog het eenvoudigste deel.

Je moet ingeschreven staan bij de gemeente waar je woont, daarvoor dien je je te melden bij het gemeentehuis.

Je mag blijven rijden met je auto met Belgisch kenteken maar moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet je voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Het afsluiten van minimaal een WA-verzekering voor de auto is verplicht. Het afsluiten van een zorgverzekering voor kosten die samenhangen met gezondheid is verplicht. Afsluiten van Inboedel- en opstalverzekering zijn niet verplicht (maar wel verstandig) maar in het geval van een hypotheek stelt de hypotheekverstrekker die laatste vaak wel verplicht. De rest op verzekeringsgebied is allemaal naar eigen wens.

Op verzoek van een bevoegde dient altijd een geldig ID-bewijs te worden getoond. Dit is ook nodig voor bijv. het openen van een bankrekening of het kunnen laten opmaken van een notariële akte.

Staat die informatie allemaal bij elkaar.... nee... maar met wat handig Googlen op betrouwbare sites (rijksoverheid, Belastingdienst e.d.) kom je een heel eind.
Computoon