Is een mondelinge toezegging voldoende?

De buurman is zo vriendelijk geweest om goed te keuren dat een gedeelte van de muur van onze aanbouw op zijn grond komt te staan.
Is, om in de toekomst problemen te voorkomen, deze mondelinge toezegging voldoende?
Of moet ik het zwart op wit hebben.
Of moet ik ervoor naar de notaris?
Het gaat er niet om wat het verstandigste is, maar wat wettelijk noodzakelijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Ik zou het zeker vastleggen, zodat ook in de toekomst als een van beide huizen wordt verkocht er geen problemen zijn.
De mondelinge overeenkomst is tussen 2 personen. Als de buurman verhuist en de nieuwe buren het niets vinden kan je het alsnog afbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mondeling met voldoende onafhankelijke getuigen is genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moet ik dat dan doen.
Ik kan toch moeilijk naar de buurman gaan met een drietal vreemden en zeggen: "Nou zeg het nog eens buurman!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat niet kan moet je het op papier zetten en beide ondertekenen.
Mondelinge toezegging is geldig.
Maar in dat zelfde schuitje zaten wij ook, en zijn toch flink bedonderd uitgekomen en laten nu alles voor de zekerheid toch op papier zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu is alles goed met de buren. maar dat hoeft niet zo te blijven. Als het om een koophuis gaat is het nog belangrijker. Een notariële acte lijkt mijn toch wel een beter manier om vast te leggen dat beide partijen hier een overeenkomst over hebben
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag is of deze overeenkomst tussen de huidige partijen van kracht blijft bij een nieuwe huiseigenaar!
ronron1212
13 jaar geleden
Als er een notariele acte van overdracht is ja
In dit soort gevallen kun beter het zekere voor het onzekere nemen en alles zwart op wit zetten. of dat je dat bij de notaris moet doen weet ik niet maar ik zou het iig op papier willen hebben staan, stel je voor dat de buurman verhuist? en de nieuwe buren hebben er wel iets tegen! waar sta je dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is in Nederland rechtsgeldig. Oók als je geen getuigen hebt. Puur wettelijk gezien hoef je dus niets zwart op wit te zetten.

Maar, ook al vraag je niet naar wat verstandig is: een mondelinge overeenkomst kun je - als er toch een conflict over zou ontstaan - alleen afdwingen als je voor de rechter aannemelijk kan maken dat die overeenkomst bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schriftelijk bevestigen zou mijn advies zijn.

Ik was ook zo vriendelijk om toestemming te geven, dan liep de muur van de uitbouw mooi rechtdoor. Nu blijkt de fundering nog 10cm verder in mijn tuin door te lopen (dus voorbij de muur), waardoor mijn terras daar blijft liggen terwijl de rest verzakt. Ik kan nu bijna jaarlijks het terras laten fatsoeneren omdat een rand scheef zakt, uiteraard komen de kosten voor mijn rekening. Maar het is wel door de uitbouw van de buren.

Voorkom gedoe en maak even een briefje waarin je zegt wat je gaat doen, voor eventuele directe schade aansprakelijk bent (een muur werd vanaf mijn tuin opgebouwd, niet erg maar mijn terras zat vol met krassen) maar toekomstige schades uitsluit. Kost je een uurtje.