als je als postbode zijnde uitglijdt over het ijs/sneeuw bij iemand op de oprit waar je de krant/brief moet bezorgen, kun je hem/haar dan aanklagen?

dus je wilt als postbode of iets dergelijks een pakketje afleveren bij iemand die zijn oprit/stoep niet schoon gemaakt heeft.
je glijdt uit en breek iets van je lichaam, kun je dan een aanklacht imdienen en volgens de wet dan ook recht hebbem op een schade vergoeding?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je indien mogelijk je brievenbus bereikbaar hebt en houdt voor de postbode, maar qua aansprakelijkheid ligt het toch we leen beetje anders. Omdat je niet altijd in de hand hebt of je wel thuis bent als het sneeuwt, bijvoorbeeld. Gladheid en de risico's die daar nu eenmaal bij horen, zijn voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de postbode zelf, die goed schoeisel moet dragen en voorzichtig moet doen. De werkgever echter moet wel zorgen dat zijn personeel hiervoor (ongevallen tijdens het werk) goed verzekerd is. Voor personeel dat op basis van overeenkomst van opdracht werkt (alle concurrenten van TNT eigenlijk) vallen dergelijke zaken on je eigen ziektekostenverzekering, net als wanneer je valt tijdens het boodschappen doen. Zie de uitspraak van de rechter in deze link over een soortgelijk geval.

Bronnen:
http://www.letsel.org/nieuws/actueel/werkg...

mischien wel want dan heeft die gene niet goed zijn oprit schoon gemaakt of die postbode is een domme slungen die heel snel valt

Dat zou best eens kunnen. Er bestaat wel een wettelijke verplichting om je straatje schoon te houden, maar waar ik dat kan vinden? Toegevoegd na 4 minuten: Die verplichting heeft wel bestaan, heb ik nu gevonden, en in Belgie bestaat die nog. In onderstaand artikel roept premier Balkenende op om je stoep schoon te houden, Het zou dan een morele verplichting zijn. Hierop is helaas geen schadevergoeding te krijgen. En toch zou ik proberen de eigenaar van de stoep aansprakelijk te stellen. De rechter zou wel eens aan gewoonterecht kunnen denken. Succes! Toegevoegd na 4 minuten: Die verplichting heeft wel bestaan, heb ik nu gevonden, en in Belgie bestaat die nog. In onderstaand artikel roept premier Balkenende op om je stoep schoon te houden, Het zou dan een morele verplichting zijn. Hierop is helaas geen schadevergoeding te krijgen. En toch zou ik proberen de eigenaar van de stoep aansprakelijk te stellen. De rechter zou wel eens aan gewoonterecht kunnen denken. Succes!

Bronnen:
http://nos.nl/artikel/127753-balkenende-go...

.......Dit is overigens ook een wezenlijk verschil met de postbode die uitglijdt op je gladde oprit. Die postbode moet jou terrein op omdat hij de post moet bezorgen en een spiegelgladde oprit is bovendien een gevaarlijke situatie (die jij als bewoner/eigenaar had kunnen en mo eten voorkomen)...... Toegevoegd na 1 minuut: jou terrein = jouw terrein

Bronnen:
viva.forum

Je bent tegenwoordig NIET verplicht om je oprit of stoep sneeuwvrij te houden, de grond is nog altijd van de gemeente, en de gemeente is dan ook verantwoordelijk. Je kan de bewoner van de grond dus niet aansprakelijk stellen voor het ongeval. Toegevoegd na 27 minuten: Zelfs als je een koophuis hebt, en dus ‘eigen grond’ is de grond nog steeds van de gemeente. Toegevoegd na 1 uur: Ik kan nergens iets vinden over rechten over grond, maar zo heb ik het van mijn moeder geleerd.. Waarom zou je anders overal bouwvergunningen voor moeten aanvragen als de grond van jezelf is? Dat toont al aan dat jij niet alle rechten hebt op jou stuk grond, oftewel er is nog iemand anders met rechten op jou grond. Het kan natuurlijk zijn dat ik mis zit, maar dit is wat ik er van denk te weten! Als dit niet zo is, zou iemand dan zo vriendelijk willen zijn om mij het tegendeel te bewijzen met een artikel of iets dergelijks? Want nu wil ik het weten ook!

Ik denk het niet, had hij maar op schaatsen moeten komen...

Je kunt de eigenaar van oprit wel aanklagen maar je hebt geen recht op een schadevergoeding. Vroeger Nog niet zo heel lang gelden moest je zelf ervoor zorgen dat je stoep sneeuw- en ijsvrij was. Die plicht stond in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) maar is inmiddels uit de (meeste) APV’s verdwenen. De handhaving van de verplichting viel niet op te brengen, een probleem dat men vaker tegenkomt bij impulsieve regelgeving. Een ander argument is dat deze burgerplicht in strijd zou zijn met Europese regelgeving, die gedwongen onbetaald werk door de burger verbiedt. België Of dat laatste argument hout snijdt, is onduidelijk. Onze Zuiderburen bijvoorbeeld kennen deze burgerplicht namelijk nog steeds. Daar staat in de politiereglementen van sommige gemeentes dat burgers de voetpaden voor hun deur moeten schoonhouden, dus ook sneeuw- en ijsvrij. Doet een Belg dat niet, dan riskeert hij een boete van maximaal 250 euro. Vreemd, want Belgen zijn ook Europeanen. Gemeente De gemeente heeft een inspanningsverplichting, geen garantieverplichting als het om strooien gaat. Dat komt onder meer omdat de gemeente kampt met personeelsgebrek en de prioriteit natuurlijk legt bij de gemeenschap en niet bij de individuele burger. Dat betekent dat in geval van vorst eerst de doorgaande wegen en busroutes op de planning staan. Pas daarna komen doorgaans de uitvalswegen, industrieterreinen en wijkontsluitingswegen aan de beurt en als laatste de woonwijken. Tegenwoordig Tegenwoordig is noch de burger, noch de gemeente verantwoordelijk voor het vegen van de stoepen. Als je dus uitglijdt door ijs of sneeuw op een stoep, dan zul je van goeden huize moeten komen, wil je succesvol de eigenaar van het huis waar de stoep aan grenst aansprakelijk stellen voor eventuele schade die je hebt geleden door de val. Je hebt een kans als de eigenaar zelf de gevaarlijke situatie heeft veroorzaakt. Dit is bijvoorbeeld het geval als hij zijn auto heeft gewassen bij temperaturen onder nul. Bovenstaande geldt alleen voor burgers (particulieren). Bedrijven, overheidsinstellingen, stichtingen en andere organisaties kunnen een (bijzondere) zorgplicht hebben.

Dit is een leuke vraag! Nee, het sneeuwt immers en het vallen van een postbode ligt niet in de risicosfeer van de bewoner van het huis. Leuk dat die uitspraak m.b.t. de werkgeversaansprakelijk aangehaald wordt, ik dacht er ook gelijk aan toen ik de vraag las, je was me voor!

nee het is jouw terrein jij betaald er huur voor anders zou de postbode maar moeten stoppen of op schaatsen komen;)

Er is geen plicht meer tot het schoonhouden van de stoep. Denk dat aanklagen weinig tot geen zin heeft, als huiseigenaar kun je het altijd op overmacht gooien. 's ochtends vroeg naar het werk gaan tijdens vorst is al een vorm van overmacht. Denk dat menig rechter, als het al zover komt, tot de conclusie komt dat het risico van het vak is, werkgever moet maatregelen nemen zodat de werknemer zijn werk op een veilige kan uitvoeren.

Bronnen:
http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/02/060.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100