Krijgt een kind die geboren is in Nederland automatisch (ook)de Nederlandse nationaliteit?

Ook als de ouders een vluchtelingenstatus hebben of een andere nationaliteit dan de Nederlandse?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgend mij krijgt het kind dezelfde nationaliteit als de vader van het kind.

Antwoorden (2)

ja als je in nederland geboren bent moet je in nederland inschrijven en niet bijvoorbeeld in duitsland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijven? Waar je ingeschreven staat, staat los van je nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee hoor ik werk bij de gemeente waar jij geboren bent in dat land de nationaliteit heb je 100 % ben jij in nederland geboren ben jij Nederlander maakt niet uit wat je ouders zijn of waar zij geboren zijn ..ben ik in duitsland geboren ben ik een duitser het maakt niet uit of mijn vader nederlander of mijn moeder een hongaar is jij hebt echt geen verstand er van sorry
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SuzyQ heeft helemaal gelijk, dit is ook letterlijk terug te vinden in de eerste artikelen van de Rijkswet op het Nederlanderschap waar naar gelinkt is. lisemarie51, corrigeer alsjeblieft geen juiste antwoorden met een foutief antwoord, dat zorgt onnodig voor verwarring. Inschrijving in een gemeente heeft inderdaad zeer weinig van doen met nationaliteit.
Nee. Er zijn landen waar op het grondgebied van het land geboren worden genoeg is om de nationaliteit van dat land te krijgen, maar Nederland is daar niet één van.

In het algemeen ben je Nederlander van geboorte als één van je ouders Nederlander is, of als je derde generatie allochtoon met Nederland als vaste verblijfplaats bent.

Daarnaast zijn er nog allerlei details (adoptie, late erkenning door Nederlandse vader etc.) waardoor je ook Nederlander kunt blijken te zijn, maar simpelweg in Nederland geboren worden is geen grond om de Nederlandse nationaliteit te krijgen.