Mag een buitengewoon opsporingsambtenaar bekeuringen uitschrijven buiten diens grondgebied?

Deze vraag n.a.v. diens akte daarin staat 'de opsporingsbevoegdheid geldt uitsluitend voor het grondgebied van gemeente A'. Welliswaar ben ik in gemeente B door degeen bekeurd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

In de akte van aanstelling staat beschreven voor welke taak de buitengewoon opsporingsambtenaar is aangesteld en wat zijn bevoegdheden zijn.

Als in de akte staat dat de opsporingsbevoegdheid uitsluitend geldt voor gemeente A, dan mag de boa dus niet optreden in gebied B. Let wel, een boa mag wel, net als iedereen, aanhouden bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bedaagd een fout geparkeerde auto in gemeente B. Mag deze boa dan een geel briefje onder de wisser doen?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
heb je de akte van aanstelling van deze boa gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yup ik heb namelijk alles opgevraagd wat onder de Wob-wet valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik las verkeerd. Gemeente A werkt niet met akte van aanstellingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Medewerkers krijgen bij hun aanstelling een brief met daarin hun arbeidsvoorwaarden." En vervolgens delen ze me mede vanaf wanner gene in dienst is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Sinds 1 april 2010 zijn boa’s landelijk opsporingsbevoegd.
De boa mag alleen optreden buiten zijn werkgebied, als dit is afgestemd met het bevoegde gezag en is vastgelegd in een samenwerkingsconvenant. Waarschijnlijk is een en ander dus wel vastgelegd in het convenant. evt kun je dit nog opvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx :)
Over welke BOA heb je het eigenlijk?
Controleur of toezichthouder bij een gemeente?
Inspecteur van de Arbeid zijn ook allemaal bijzonder opsporingsambtenaar (boa).

Dus waar gaat dit over?

Voorheen waren er ongeveer 115 verschillende soorten boa’s met uiteenlopende opsporingsbevoegdheden, politiebevoegdheden (zoals gebruik van geweld en veiligheidsfouillering) en geweldsmiddelen (zoals handboeien of pepperspray). Om meer eenheid te creëren en beter toezicht te kunnen houden op het functioneren van de boa’s zijn de functies sinds 1 april 2010 ondergebracht in werkterreinen (domeinen). Er zijn 6 domeinen. Per domein gelden specifieke opleidingseisen.

Sinds 1 april 2010 zijn boa’s landelijk opsporingsbevoegd. In overleg met de lokale driehoek (officier van justitie, burgemeester van de betreffende gemeente en de lokale politiechef) mogen zij buiten hun eigen gebied optreden. Hierdoor is het veel eenvoudiger om samen te werken.

Dus was het een politieboa?
Of een arbeidsinspectieboa?
of misschien een openbaarvervoerboa?
Kan ook een boa milieu en welzijn geweest zijn.

Enfin:
Lees hier verder:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/buitengewoon-opsporingsambtenaar/uitleg-buitengewoon-opsporingsambtenaar#anker-landelijke-bevoegdheid