Stad is tegenwoordig een woongemeenschap die een centrumfunctie heeft en in ruime mate zelfvoorzienend is.

Dus waar je de gebruikelijke levensbehoeften kunt kopen. Bij een buurtschap, vlek of dorp kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dorp: Nederzetting met minder dan 25.000 inwoners.
Stad: Nederzetting met 25.000+ inwoners.

Stedelijk: Volledig bebouwd gebied.
Landelijk: Platteland.

Toegevoegd na 21 minuten:
De eerste cijfers gelden in Nederland. In Albanië (of Moldavië of iets dergelijks) kan een nederzetting met 2.000 inwoners namelijk al een stad genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen mag er maar van een stad gesproken worden wanneer de plaats stadsrechten heeft.
Durbuy met een 350 inwoners is een stad.
Anderlecht met 80.000 inwoners is een gemeente.
Op een gegeven moment heeft men vele dorpjes laten fusioneren tot grotere eenheden....en nogal wat stadfuncties uitgedeeld.
Platteland of ruraal gebied is hoofdzakelijk gebied landbouwbedrijfigheid is, weinig bevolkt en dikwijls nog een oorspronkelijk karakter heeft.
Stedelijk of verstedelijkt gebied zijn industriegebieden , slaapsteden , aaneengebouwde kernen , de steden zelf en dichtbevolkte gebieden in't algemeen; bijvoorbeeld de Vlaamse Ruit , Randstad of het Roergebied.
Een dorp wordt meestal gebruikt voor een kleine gemeente ....vandaag de dag meestal niet meer zelfstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stad heeft ooit stadrechten gekregen.
Naarden is bijv. een stad Bussum is daarin tegen een dorp. Ondanks dat bussum groter is dan Naarden. Steden hadden vroeger dus ook stadswallen en verdedigingswerken. Tegenwoordig noemt iedereen een grote plaats stad en een kleinere plaats dorp of gehucht.
Stedelijke gebieden kenmerken zich door overbevolking en landelijke gebieden door ruimte en lichtere bewoning
ronron1212
13 jaar geleden
Vroeger was het verschil gelegen of er stadsrechten ontvangen waren. Nu is het verschil gelegen in de omvang. Zo is Hoofddorp een stad en Stad aan het Haringvliet een dorp.