Is het mogelijk om vooraf te weten wat de juiste keus is om te maken?

Het is heel algemeen wat ik bedoel met de juiste keus ( al bedoel ik niet het aanschaffen van bijv. een luxe apparaat ) aangezien er zich altijd weer een wending voor kan doen waardoor de zaken er weer anders voor zullen gaan staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, innerlijk weten we allang wat wel en niet goed is voor ons. Dus niet zozeer, 'van te voren', als wel op het moment van kiezen zelf.
Echter de persoonlijkheid (degene die we 'denken' te zijn) luister hier soms wel en soms niet naar.
Dat is afhankelijk van factoren in het verleden en de mate waarin het ego (mind) van de persoonlijkheid een hoofdrol heeft toegewezen gekregen in zijn/haar leven.
Dat kan diepe innerlijke 'gevechten' met zich meebrengen die jarenlang door kunnen duren en waarvan men achteraf zegt: "ik wist vanaf het begin al dat het niet goed was, maar ja, ik wilde het gewoon niet zien!!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je vraag.
nee dat kan niet '"aangezien er zich altijd weer een wending voor kan doen waardoor de zaken er weer anders voor zullen gaan staan"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je de juiste instelling behoudt. Ik ga altijd uit van het motto: De keuzes die je maakt zijn gemaakt op basis van de informatie die je op dat moment hebt. En is daarom altijd de beste keuze.

Als achteraf blijkt dat iets niet handig was, heb je nog steeds de beste keuze gemaakt; Ten tijde van het besluit wist je namelijk niet wat er zou gaan gebeuren.

In het engels hebben ze een mooie uitdrukking: Hindsight is twenty twenty. Vrij vertaald: Achteraf kijkende heb je altijd perfect beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk weet je onderbewust wel wat je moet kiezen maar ga je bewust twijfelen.

Natuurlijk is het belangrijk wélke keuze je maakt, maar nog belangrijker is dát je een keuze maakt. Meestal moet je kiezen tussen twee opties die allebei even goed lijken. Vaak zijn ze dat ook. Als achteraf blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt, was dat een leermoment en kun je er nog op terugkomen of proberen te roeien met de riemen die je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want niemand kan in de toekomst kijken.

Als we alles vantevoren zouden weten,
zouden we heel vaak andere keuzes maken.
Dan zouden er bijvoorbeeld veel minder echtscheidingen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke keuze die je maakt is de juiste keuze. Elke pad welke je beloopt zal je belopen door de keuzes. Van elk pad heb je weer lessen die je leert. En elke les wil je die leren.

Daarmee kan je geen verkeerde keuzes maken.

Helaas weet je pas later welke lessen je hebt willen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet bij alle keuzen die je in je leven moet maken, weten of het de juiste zijn. Onmogelijk. Sommige situaties zijn zo complex, dat je maar gewoon moet gokken .
Verder is het verstandig om bij keuzes van belang (waar dus nogal iets vanaf hangt) vooraf te rade te gaan bij
1: je verstand
( wat zijn objectieve motieven om voor B en niet voor A te kiezen)
2: je gevoel (Wat doet het mij als ik zus of zo kies. Hoe beleef ik het)
3: de praktijk / de handeling ( wat gaat er gebeuren; wat moet / staat mij precies te doen als ik zus of zo)
Als je terdege hebt nagedacht en afgewogen doe je een keuze.
Ook dan kan het nog best een keuze zijn, waar je niet helemaal zeker over bent of het goed is geweest. Maar het is dan wel een bewuste keuze geweest. Je weet dan of je je door je verstand, gevoel of handelingsalternatieven hebt laten leiden.
Daar heb je voor de toekomst veel aan. Wie weet dat er dingen vaak mislopen omdat hij/zij zich voornamelijk door gevoelskeuzes laat leiden, kan eens voor de praktische doorslag kiezen. Of voor de objectief verstandige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt.
je keuze schijnt in vrijwel alle situaties zelfs al gemaakt te zijn door
je hersenen. zo'n 7 seconden ervoor las ik ergens.

een mooie gedachte vind ik dat alle keuzes de juiste zijn.
soms kom je achteraf tot de conclusie dat een andere keus misschien beter geweest zou zijn.
welke keuze je ook maakt: je kunt weer wat anders kiezen. dat is een (soms schrale) troost.