Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vloeken mensen als het even niet lukt, kom dit dikwijls tegen ook op de werkvloer. Voorals als werkgever komt dit niet best over..

Ik snap het niet, je kan toch ook gewoon niet vloeken als het even tegenzit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
785

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik beroep me op een eerder antwoord, waar ik nog altijd volledig achtersta:

"Geloof het of niet, vloeken lucht op.

Als iets tegenzit, je raakt ergens door gefrustreerd, of er gebeurt plotseling iets waarvan je behoorlijk schrikt, gooi een krachtterm eruit en het lucht op. Of dat nou het zo gevreesde GVD is, of je nu met menselijke voortplantingsorganen gaat smijten, of je nu ziektes aanhaalt, of je nu een zelf bedachte kreet uit, maakt geen verschil, het effect is hetzelfde. De ergste druk is van de ketel.

En juist omdat het dan een kreet is die er plotsklaps, per reflex uit komt zetten, heb je ook niet echt uitgebreid de tijd om een woord uit te kiezen dat minder kwetsend is voor de omstanders.

Al ben ik ook van mening dat de omstanders, als ze zich gekwetst voelen door zoiets, zich niet moeten aanstellen."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een uiting van frustratie
en het is automatisme om dan even kut of godverdomme te zeggen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn over het algemeen een van de eerste woorden die je leert en het zijn ook vaak je laatste woorden. Het is een uiting van onmacht helaas en men meent dat het extra effect heeft. Misschien zelfs bij de collega's
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeken is denk ik een primitieve uiting van frustratie. Voor een deel is het ook aangeleerd en gewoonte.

Ze hebben bij Mythbusters (Discovery Channel) een test gedaan naar het effect van vloeken. De uitkomst was (wellicht niet zwaar wetenschappelijk) dat door het uiten van krachttermen en vloeken de pijngrens verschoven wordt en je langer pijn kan verdragen. Dus in dat opzicht heeft vloeken een toegevoegde waarde. Neemt niet weg dat je redelijkerwijs rekening met elkaar moet houden en niet zomaar alles geuit kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding